
Vůně vyvolávají emoce a vzpomínky. A jak dokazují mnohé výzkumy, čichová paměť je nejdelší a nejintenzivnější. Čichový totiž dokáže do paměti vtisknout vzpomínku až 100x výrazněji, než když ji do mozku vepíše některý z ostatních smyslů. Vůně není vidět, přesto ji vnímá každý. Po zraku je druhým nejsilnějším smyslem, který ovládá naše rozhodovací procesy.
Ve snaze odlišit se od konkurence využívají vonného marketingu stále častěji obchody, hotely, restaurace a další podniky, v Čechách kupříkladu i Podřipská nemocnice v Roudnici nad Labem. Správně zvolené vůně jim pomáhají udělat ten správný dobrý dojem na jejich klienty, ale také zvýšit komfort zaměstnanců. Možná se i vy podvědomě vracíte do svého oblíbeného fitness či kosmetického salonu nejen kvůli jeho službám, ale protože máte rádi specifickou vůni, kterou vás podnik uvítá.
Aniž byste to tušili, s největší pravděpodobností máte daná místa spojená právě se specifickou vůní. Čich jako jediný z 5 smyslů je totiž přímo napojený na tu část mozku, ve které se nachází limbický systém. Limbický systém neboli centrum ovládání emocí se nachází v blízkosti čichového laloku, kterým proudí všechny vůně v našem bezprostředním okolí. Vůním je tak umožněno nekontrolovatelně vyvolat určitou emoci z minulosti, ať už příjemnou či nepříjemnou, nebo vytvořit vzpomínku zcela novou.
Různé vůně na nás můžou mít různé účinky. Například když zaregistrujeme pach kouře nebo plynu, naše instinkty nám radí rychle odejít s jejich dosahu. Pokud naopak ucítíme vůni jako dětský pudr, která nám připomene vzpomínku z dětství, cítíme se náhle komfortněji a uvolníme se a náš dech se prohloubí. „Vůni dětského pudru si ve svých prostorách nechává rozprašovat například jedna opavská zubní ordinace. Pomáhá jim zdolávat letitý mýtus, že u lékaře je cítit většinou zápach z desinfekce. Pacienti se k nim rádi vracejí,“ dodává Michaela Krištofová Hanusová, manažerka rozvoje ze společnosti LORIKA CZ, která se se svým produktem Voňavé logo zabývá vonným marketingem.
Komentáře (4)
- odpovědět
Říj 03, 2016- odpovědět
Říj 04, 2016- odpovědět
Říj 04, 2016- odpovědět
Říj 04, 2016Přidat komentář