Covid prohloubil duševní potíže a sebevražedné myšlenky u seniorů

„Doslova alarmující je nárůst výskytu referovaných duševních potíží, stejně tak je významný nárůst volajících, kteří hovoří o ztrátě smyslu života a sebevražedných úvahách či volají ve chvíli započatého sebevražedného pokusu,“ hodnotí uplynulý rok Kateřina Bohatá, vedoucí Linky seniorů. Přečtěte si tři autentické smutné příběhy seniorů.

Linka seniorů v roce 2021 zaznamenala třikrát víc hovorů. Duševní potíže i sebevražedné myšlenky prohloubila pandemie Covidu

Seniory k telefonátu na linku telefonické krizové pomoci nejčastěji vedly duševní potíže a osamělost. S příchodem pandemie se toho na Lince seniorů 800 200 007 proměnilo mnohem víc – volající se na tým krizových interventů začali obracet s otázkami spojenými s nařízením vlády, očkováním i strachem z nemoci nebo úmrtí blízkého.

Deprese a další duševní potíže byly v roce 2021 předmětem 2 326 hovorů. O rok dříve to bylo 722 telefonátů. Jedním z nejčastějších témat zůstává osamělost seniorů, která se týkala 5 092 hovorů. Výrazně narostlo množství telefonátů, ve kterých senioři zmiňovali sebevražedné myšlenky, ze 154 číslo v roce 2021 stouplo na 322 hovorů.

Epidemiologická situace přinesla na Linku seniorů řadu výzev - nutnost posílit tým, rozšířit jej o dobrovolníky a více o něj pečovat. “Zásadní bylo také zajistit, aby všichni pracovníci i dobrovolníci na dobrovolnické lince měli co nejaktuálnější informace - především v rámci protiepidemických opatření či očkování, kde se změny často děly ze dne na den”, doplňuje Bohatá. Paralelní dobrovolnická linka pomáhala seniorům s registrací na očkování a ve spolupráci se Skauty zajišťovala dobrovolnickou pomoc ve všech regionech.

 

ZÁVAŽNÁ PROBLEMATIKA LINKA SENIORŮ

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

rodinné vztahy (vč. Přehlížení, ponižování, zanedbávání, atp.)

2430

2328

2471

3114

2496

4614

4203

osamělost

3903

4167

3876

3453

3016

6348

5092

deprese a poruchy nálad

811

917

958

468

218

722

2326

ztráta smyslu života

229

176

120

229

335

473

498

sebevraždy

96

177

63

120

219

154

322

úmrtí blízké osoby

80

134

108

137

157

300

513

Existenční finanční tíseň

1506

1522

1066

770

905

1863

1136

bytová tíseň

341

388

368

321

317

312

529

péče o osobu s demencí

470

623

549

343

398

328

229

domácí násilí

329

292

278

414

295

298

 

přepadení, okradení

58

49

58

42

35

45

 

trestní právo a lidská práva

271

225

273

291

282

161

642

Dluhová problematika

382

465

346

220

238

414

434

právo spotřebitele (často tzv. „šmejdi“)

98

75

121

161

121

244

197

Občanské právo

742

755

751

705

796

946

885

Modelové příběhy z Linky seniorů

Samota na samotě i ve městě

Pán ze samoty v Novohradských horách si volá o radu. Zemřela mu žena, se kterou žili jeden pro druhého. Společně vychovali dvě děti, které dnes mají vysoké školy, dobrou práci a vlastní rodiny. Je na ně hrdý. Přes den ho zaměstná chalupa, pes a zahrada. Ale když se začne smrákat, padne to na něj jako deka. Ví, že by neměl být smutný, ví že by si měl najít nějakou zábavu. Ale připadá si zbytečný. Všechno je zbytečný. Děti mu říkají, ať se odstěhuje za nimi. Ale do města? Aby tam byl stejně sám, protože oni jsou celý den v práci? Byl u nich pár dní, když žena zemřela. A bylo to strašné. Nemůže jim to říct, byli by smutní. Ale být sám v úplně cizím světě, to je horší než být sám doma. Opravil sekačku, myslel si, že se to ani nepovede. Povedlo. Ale ani z toho nemá radost.

Vlastně ji trochu cítí až když mluví s pracovnicí linky. Přichází spolu na to, že mu nejvíc chybí takové obyčejné každodenní sdílení.  „Víte, já když se ráno probudím, já se musím napít a musím chvíli zpívat. Když nemluvím půl dne a pak náhodou přijde pošťačka, já mám jazyk nalepený na patro a nemůžu ji ani pozdravit“.

Když před tíživými myšlenkami nejde utéct

Za okny pracovny Linky seniorů se stmívá. Volá senior, popřeje hezký podvečer a řekne váhavě: “Můžu s Vámi jen chvíli mluvit? Nějak to na mě dolehlo…”  Pracovnice linky nabízí možnost mluvit o tom, co je pro volajícího důležité. Mluví spolu o tom, jaký prožil volající den. “ Zní mi to, jako že máte za sebou dneska pořádný kus práce, zasloužíte si odpočinek, říká pracovnice linky. A volající se rozpláče. Odpočívat teď totiž vůbec nedokáže. Vždycky když usne, začnou se mu zdát noční můry. Večery jsou podobně nepříjemné. S tmou přichází i těžké myšlenky. “To je dobře, že jste dokázal zvednout sluchátko a zavolat, když se blíží večer. Musí být náročné být na těžké myšlenky sám.” - “Víte, to je taková hrůza, že vám to nechci říkat. Sám si někdy říkám, že jsem asi už úplný blázen”. - “Obáváte se, že kdybych slyšela, co za myšlenky vás napadá, nebyl byste se mnou už nadále v bezpečí? Tento hovor je anonymní. A já vím, že nemůžeme zařídit, aby nás myšlenky nenapadaly. Ale můžeme určit, kterým z nich přikládáme důležitost a které necháme jen odplynout. A říci je nahlas pomáhá získat nad nimi převahu. Pojďme i těm vašim myšlenkám dát patřičný prostor a říci si, které jsou pro vás užitečné a které ne.” Říci nahlas ty nejčernější myšlenky vyžaduje odvahu, ale také to přináší úlevu. Volající mluvi o tom, jak s večerem vidí vše černě, nic nedává smysl, jak ho napadá, že by už na světě neměl být, že by se všem ulevilo, ale je to opravdu tak? A bylo by to dobře pro něj? Byla by to úleva. Ano, bolest duše je velké utrpení. A není vidět. Ale stejně jako zlomená noha potřebuje sádru, tak bolavá duše si zaslouží péči. “Když o tom spolu mluvíme, mám dojem, že je to snesitelnější...” 

Když úzkost přeroste

 Volá žena, zadýchává se, obtížně se jí mluví. Tíží ji samota, má úzkosti kvůli z onemocnění covidem-19, cítí strach z očkování, neví kudy kam, cítí se být v pasti... Pracovnice linky říká, že to napětí úplně slyší, že to musí být k nevydržení, být tak dlouho pod tak obrovským tlakem. Seniorka popisuje, jak silný ten strach je, jak ho cítí v těle, svírá jí hrdlo, zatemňuje myšlení, někdy se chvěje po celém těle, má strach že omdlí, motá se jí hlava. Nikdy předtím se jí to nedělo. Přišlo to až loni na podzim, když byl znovu lockdown. “Zní to opravdu příšerně, je dobře, že s tím chcete něco dělat a vyhledala pomoc. Svěřila jste se svému praktickému lékaři?” “S ním o tom nechci mluvit, bojím se, že tím si ten Covid jen přivolám. Straním se lidí, nikam nechodím, do čekárny rozhodně nechci jít, to je velké riziko.” Pracovnice linky oceňuje, že se volající o sebe stará, ale takhle omezit hodně kontakt s lidmi bývá náročné na psychiku. Jak moc velkou změnu to znamenalo v jejím životě?” Omezila vše co šlo včetně venkovních procházek. Nechodí mezi lidi, všude nosí roušku, často i doma. Vše, co přinese domů, dezinfikuje, stále si myje ruce... kapénky jsou všude, i v lese. Chce znovu volně dýchat. Bojí se nemoci, bojí se bolestí a nechce zažít dušení, nechce umírat v bolestech.

A co jí pomáhá to vydržet? Velkou oporu a naději jí dává víra. Pracovnice linky nabízí možnosti hledat společně, co by ještě pomohlo, co třeba pomáhá jiným volajícím v podobné situaci. Stejně jako zavolání na naši linku může přinést úlevu rozhovor s někým blízkým, ke komu máme důvěru. Soustavnější podporu může dodat psycholog, se kterým lze pracovat na odstranění těch velkých úzkostí a strachů. Také pomáhá informační hygiena - když mi zprávy ubližují, tak jich nesleduji víc, než je nutné. A ohledně strachu o své zdraví v souvislosti s očkováním je efektivnější domluvit si třeba delší telefonát se svým lékařem, než zjišťovat informace po známých. A hlava potřebuje stejně dobrou stravu jako tělo - vedle bible to může být hezká hudba, film či pobyt v přírodě - tam je riziko nákazy covidem minimální. 

Volající žádá, aby si mohla zapsat kroky, které má udělat. Bere papír a tužku a zapisuje si. Bude to taková “záchranná kotva proti úzkosti na lednici.”

 “Víte, už jsme se bála, že se z toho zblázním, jsem ráda, že jsem se Vám dovolala, dostala jsem tuhle kotvu a také naději a světlo.”

 
Linka seniorů 800 200 007 je bezplatnou anonymní krizovou linkou a linkou důvěry pro seniory, pečující o seniory a osoby v krizi. Provozní doba je každý den, včetně víkendů a svátků, od 8 do 20 hodin. Partnerem linky je MPSV, Nadace O2 a Magistrát hl. města Prahy.

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Irena
    Irena (anonym)

    Moje máme se vlivem covidu hodně zhoršila. Celkově se s ní už moc nedá domluvit a hodně se plete. Přes to všechno chce pořád bydlet sama. Proto jsem jí alespoň pořídila SOS tlačítko pro seniory od smartomat .cz Koupila jsem ho za pěknou cenu.

    Zář 01, 2022
  • Obrázek uživatele Karolína
    Karolína (anonym)

    Můj strýc se hodně zhoršil od doby, co byl očkován - nic si nepamatuje a má z toho deprese. Zatím má dvě dávky a uvažuje o další - bohužel.

    Zář 02, 2022

Přidat komentář

Reklama

Reklama