Reklama

Medicína z bubnu

Bubnování je nezbytné pro většinu kultur. Kultura, která nemá buben, se považuje za ohroženou, protože ztratila kontakt se srdečním rytmem země.

Bubeník udává rytmus pro ostatní hudebníky a tanečníky a drží ten puls nebo tlukot, který nás povzbuzuje. To věděli i generálové už ve starověku, jejichž bubeníci celé dny rachotili do pochodu vojsk. Bez bubnů se vojáci snáze unavili a ztratili s ostatními krok. Ze všech těchto důvodů kultury po celém světě udržovaly svou společnost prostřednictvím bubnů pohromadě.

V Africe se bubny považují za bohy, protože jsou vy­robeny z živého materiálu (ze dřeva), mají kůži, a když se jich dotkneš, mluví k tobě. V některých afrických vesnicích ještě dnes bubnování neustává od časného rána téměř do soumraku. Za soumraku si bubeníci dají přestávku tak na hodinu, aby mohli rozjímat, modlit se nebo meditovat a pak zase ještě několik hodin bubnují. Samo­zřejmě celou tu dobu nebubnují všichni. Bubnuje každý, ale střídají se, protože všichni mají i jinou práci. Zajímavé také je, že každá osoba má svůj charakteristický rytmus, který je pro ni jedinečný. Hlavní bubeník pomáhá každému nalézt ten pravý.

V Japonsku, než se přizpůsobilo západní civilizaci, měla každá vesnice tzv. komunitní buben - patřil jedné komunitě. Příslušnost obyvatel k dané vesnici nebyla dána hranicemi, ale doslechem bubnu. Takže čím větší ves­nice, tím větší buben potřebovala. Představ si, jak velký buben by dnes potřebovalo Tokio!

Pocházím ze Skandinávie, jejíž původními obyvateli byli Saamiové. Žijí tam stále, a říká se jim Laponci. Buben byl pro ně důležitější než cokoli jiného na světě. Stejně jako Inuité neboli Eskymáci žili za polárním kru­hem, a tak museli vědět, jak přežít v extrémních podmínkách. Jejich ša­mani (duchovní léčitelé a učitelé) se radili s bubnem tak, že na něj hráli a naslouchali duchům, kteří jim řekli, kde by mohlo být dost zvěře, nebo je varovali před nebezpečím. Buben je posvátný nástroj, jeho prostřednic­tvím lze navázat kontakt s Matkou Zemí či Velkým duchem a žít v harmo­nii s celou přírodou.

Reklama
 

Proč je buben tak důležitý? A proč je důležitější než, řekněme, saxofon? Začneme tím, jak důležité je všechno umění obecně, pak konkrétně hudba, a potom buben. Na toto téma už bylo napsáno mnoho, a já ti nabídnu jen nejstručnější vysvětlení. Původně, až asi do doby před 450 lety, všechno umění - včetně vizuálního umění, hudby, tance, poezie a divadla - se pro­vozovalo výhradně pro církevní či náboženské účely. Umění se také využí­valo k léčení nemocných. Hudba dokáže zvláštním způsobem ovlivňovat mozeček a střední mozek, kde vznikají naše hluboké emocionální reakce. Pokud tedy zapojíš do modlitby či meditace nebo nějaké jiné duchovní praxe i bubnování, které působí na šedou kůru mozkovou, máš k dispozici Pravděpodobně spolehlivý způsob, jak dosáhnout změněného stavu vědomí. Prostřednictvím recitace, zpěvu a práce s dechem toho lze také docílit. Klasická duchovní hudba a žalmy mají podobný účinek, více nás otevírají duchovnu. Bubnování a recitace nás ovlivňují více na fyzické úrovni a povzbuzují naše emoce. Představitelé některých náboženských směrů měli strach z toho, co by takové podněcování emocí mohlo znamenat, a tak bubny z náboženského života mnoha západních kultur zmizely.

 

Bubnování uzdravuje tělo. Funguje na hluboké emocionální úrovni, propojuje nás se zemí a s naší komunitou. Ale stejně, proč ne saxofon? Je pravda, že hra na saxofon umí tohle všechno také, takže když hraješ na saxík, dej do toho celé srdce! Věřím tomu však proto, že buben je zřejmě prvním nástrojem, na který kdy lidé hráli. Nějakým nevysvětlitelným způ­sobem nás tak spojuje s našimi dávnými prapředky. První buben vznikl tak, že se rachotilo klacky do kamení. O něco později lidé objevili „membranofon“ neboli zvuk, který vydává něco, přes co je natažena membrána. Poklepali na zvířecí kůži nataženou přes dutý špalek a vyšlo rezonující „tum-tum“. Jiným prastarým hudebním nástrojem byl dutý rákos. Když se do něj fouká, stává se primitivní flétnou, která má také zvláštní sílu.

 

Zdroj: Julie Tallard Johnsonová - Bouřlivá léta, nakladatelství DharmaGaia

Reklama

Komentáře

pepa (Pá, 14. 12. 2012 - 20:12)
bubnování ani náhodou!spoustu lidí se tomu vyhýbá z důvodu bolestí hlavy a rozhození srdečního rytmu.Nejsme v AFRICE!
helena (So, 15. 12. 2012 - 18:12)
MĚ BUBNOVÁNÍ TAKÉ NEDĚLÁ ZROVNA DOBŘE
hoax (Po, 17. 12. 2012 - 04:12)
bubnování ani...není bubnování,jako bubnování...pokud má člověk spojené toto rytmické medium s partou capartů..co do toho bubnu buší jak pitomý,pak chápu,že nevzbuzuje simpatie.navíc,když se člověk vrátí např.z stresu plného dne a slyší ten rytmický chaos,co vydávají ti mladí.OVŠEM,ti,kteří s bubnem neumí,mohou způsobit zkutečně bolesti hlavy a jiné neduhy doprovodné..ovšem těm,co ví,jak se z bubnem zachází,aby byl komunikátorem,pak dokáže divy.od lehkých a pomalých rytmů,které rozvlní a zklidní ducha,až po extatickou rytmiku,která člověka,který se dokáže prostě jen-uvolnit..což mnozí zapoměli,jak se dělá,pak mohou se napojit na frekvenci,kterou buben vydává a rytmus,který mluví,je ten komunikátor.mluví až do samého nitra člověka.vím sám,od sebe.ovšem,pokud slyším zkutečně bubnování,nikoliv "bušení do bubnu,za snahou,vyloudit z něj cosi hezkého"... :-) když totiž někdo řekne,že nemá rád buben,pak nemá nejspíš dobré zkušenosti,s poslechem,tohoto nástroje..protože buben,je rytmem.a rytmus,pokud je zkrze buben tvořen dobře,je něčím,co archetypálně až tedy,celistvě vytváří PRINCIP.princip fungování všeho kolem i vně nás.VŠE JE TOTIŠ RYTMUS.např.DEN A NOC.ZAČÁTEK A KONEC,LÉTO,ZIMA,NÁDECH,VÝDECH,VÝCHOD SLUNCE,ZÁPAD SLUNCE,POHYB,KTERÝ JE ZDE ZKRZE BUBEN UVEDEN,JE OVŠEM POUZE "DVOUTAKT".ale když mu dovolíme,nechat ho rozehrát "se".vznikají variace,které nejen že parafrázují zážitky,které jsme poznali ,ALE HLAVNĚ,PŘIPOMENE NÁM TEN PRAZÁKLADNÍ RYTMUS,KTERÝ MÁME V SOBĚ ZAKÓDOVANÝ UŽ OD VÝVOJE V LŮNĚ MATČINĚ.TEDY RYTMUS,KTERÝ VYDÁVÁ MATKY ORGANISMUS.PRIMÁRNÍ RYTMUS VŠEHO ŽIVÉHO,JE TLUKOT SRDCE.Tedy,když to nějak uzavřu,je rytmus tím prvním co poznáme a zkrze co poznáváme,přes poznávání ,až po rytmus,který dohraje svůj rytmus a nechá tím,odejít ducha,do jiného světa.při čemž sice zkončil rytmus srdce,ale stále je tento proces součástí rytmyckého celku znovuzrození.nekonečný rytmus života.a buben je,nástrojem,který nám umožní ,se k tomuto rytmu dostat co nejblíž,až s ním splynout.rytmus je magie.
hoax (Po, 17. 12. 2012 - 04:12)
MĚ BUBNOVÁNÍ TAKÉ...nedělá vám dobře.a přemýšlel jste proč?podle mě,jste jen "rozladěný"..proto vás rytmus znervoznuje.jste v objetí duševního neklidu,který přemazává veškeré snahy,se uvolnit a přiblížit se k tomu prapůvodnímu.Opravdu člověče,věř tomu.totiž,pokud uvěříš,odvíjet se bude i tvůj život,podle toho.zkus se podívat na ten jev,kterým je rytmus.zkus např.,vydávat monotonní rytmus,opakovaným úderem do bubnu.když se dostaneš zkrze něj k duši děvčete,pak nezapomen..rytmus je tu.i když nebubnuješ.protože jedno střídá druhé...a to je ten rytmus.rytmus života..vše se opakuje.vše má rytmus.a rytmem se dostávám k hloubější bráně.
! (Po, 17. 12. 2012 - 11:12)
Vyměním ženu s bubnem za jiný bicí nástroj!
zdeněk (Po, 17. 12. 2012 - 17:12)
nedělá vám dobře.a...je to blbost,prostě někteří lidé bubnování nesnáší zrovna tak jako jiným vadí prudké světlo ,studená voda,slunce....každý jsme prostě jiný a i jinak reagujeme.Znám lidi co provádí jogová cvičení,věnují se ezoterice,žijí dle přírodních zákonů a bubny jim domů "nesmí"
Reklama