Strach ze strachu a z panických atak

Stále více lidí se objevují s podobným příběhem. Stěžují si na to, že se jim jednoho dne zčista jasna udělalo nevolno, srdce se prý prudce rozbušilo, dostavily se návaly potu. To mělo vést k tomu, že od oné chvíle měli tyto symptomy stále častěji. Lékař však nedokázal na srdci nebo na žaludku nic zjistit. Tato porucha se označuje jako panický syndrom.

Symptomy nastupují většinou v situacích, nad nimiž dotyční nemají žádnou kontrolu, jako např. v dopravní zácpě, v obchodním domě, v divadle, ve frontě u pokladny, u kadeřníka, zubaře nebo ve výtahu. Jsou to situace, v nichž si nemohou zajistit rychlou pomoc nebo z nichž nemohou rychle uniknout. Pro své symptomy si postižení hledají vysvětlení. Nemůže-li lékař nic shledat, objasňují si své symptomy danou situaci. Určitým situacím se tak začnou vyhýbat a stále znovu si v duchu představují, jak by bylo zlé, kdyby takové symptomy dostali ještě jednou.

Život takto postižených ovládají dvě otázky: "Dostanu znovu záchvat paniky?" a "Jak tomu mohu zabránit?" Tím se symptomy dostavují stále hojněji a oni jsou stále více znejistění. Stále více se stahují z aktivního života nebo se snaží udržovat v každodenním chodu tím, že si berou uklidňující prostředky.

Celkový průběh:
A: Situace
Většinou v údobí tělesného a/nebo duševního vyčerpání a vypětí zažívá postižený v situaci, kterou nemůže kontrolovat, záchvat slabostí nebo nějakou poruchu krevního oběhu.

B: Hodnocení
Nebezpečí, teď je se vším konec.

C: Pocit a chování
Panika, únik.

V důsledku toho se vyhýbá těmto a obdobným situacím, v nichž se dostavil tento první záchvat. Pokouší se chopit kontrolních opatření, aby už nikdy nemohl upadnout do stavu, který prožíval jakožto ohrožující. Neustále si v duchu opakuje tuto první traumatickou situaci a zvažuje, kde by se kdy v budoucnu mohla vyskytnout znovu. Tím si tyto panické pocity přivozuje stále častěji, až se nakonec dostavují i doma v křesle, jakmile jen na onu situaci pomyslí. Opět to jsou jeho myšlenky, jež vyrábějí pocity paniky, a ne příslušná situace. Problémy plodí zpracování těchto prvotních zážitků, a nikoli ten fakt, že se mu udělalo nevolno. Vší silou se chce vyvarovat toho, aby se mu ještě někdy stalo něco "tak zlého", a dosahuje tím pravého opaku. Symptomy se, tím že se intenzívně zaobírá danou situací, dostavují stále hojněji.

Jak můžete naložit se strachem z panických atak:

1. Nechte si udělat lékařskou prohlídku, abyste se ujistili, že zde nejsou žádné tělesné příčiny. Střezte se však toho, abyste přebíhali od jednoho doktora k druhému. Postačí, jestliže ani dva lékaři nezjistí příčiny tělesné.

2.Ujasněte si, že si své panické pocity přivozujete sami. Když na danou situaci myslíte a ustavičně si sugerujete, že v žádném případě nesmíte mít ty a ty symptomy, protože s nimi nedokážete zacházet, dostanete strach. Dokud máte katastrofické myšlenky, nutně zakoušíte také strach.

3. Přerušte svou vyhýbavost. Vydejte se do situací, jichž se obáváte. Vy sami si vytváříte své pocity strachu a také je i můžete překonat. Teprve když znovu půjdete do oné situace, časem Vaše pocity strachu vymizí.

4. Očekávejte svůj strach, v dané chvíli jej akceptujte a postavte se mu čelem: "Očekával jsem tě. V této situaci se jistě vynoříš. Moje bodání u srdce, moje nevolnost, moje závrať a moje pocity strachu musí přijít, protože jsem si je natrénoval. pádné nebezpečí však nehrozí. Opět všechny zmizí. Provedu teď uvolňovací techniku a soustředím se na své dýchání. Potom budu klidnější. Se svým strachem umím zacházet."

5. Nasaďte představová cvičení, při nichž si živě představíte situaci, ze které máte strach. Sledujte po té, jak si předříkáváte myšlenky, opravené pomocí dvou otázek zdravého myšlení, a jak se stále více uklidňujete.

6. Ze situace odejděte teprve po té, co se cítíte klidnější.

Zdroj: Jak porozumět svým pocitům a jak je překonávat - Doris Wolfová a Rolf Merkle - Pragma

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související produkty na 001shop.cz: 
Zařazení na fórum: 

Komentáře (201)

  • Obrázek uživatele Kristýna
    Kristýna (anonym)

    Ahoj, moje první panicke ataky přišli po smrti kamarádky která havaroval v autě,. Od té doby jsem se bála jezdit autem a autobusem pokaždé přišlo brnění v končetinách pocit na zvracení prostě panika jako prase.. Dostala jsem od psichyatra léky název už nevím a xanax pro případ nouze, léky zabrali vše bylo v pořádku, pak jsem se rozhodla s přitelem že chceme dítě, dr mi dal léky které můžou i těhotné ženy ale kojit jsem nemohla, vše probíhalo v pohodě.. Za nějaký čas jsem porodila druhé dítě, psichyka byla stále v pohodě, ale jednou jsem šla na kožní s problémem s pletí dr mi předepsala léky s názvem acnenormin musela jsem podepsat papír že souhlasím s užíváním a TP. Ještě jsem se jí ptala jestli můžu tyto léky brát když beru léky na psichyku řekla ano, druhý den po brání léků jsem vstala úplně rozklepana natekla, rudý oči, zle se mi dýchalo,.. Začala jsem panikarit.. Mamka mi zavolala rylou, přijeli vyzvracela jsem se, udělali mi vyšetření a že jsem zdravá ale že tyto léky nesmím užívat pokud beru léky na psichyku... Od té doby jsem úplně jako na začátku léčby úzkosti a jsem stále v pozoru že se mi něco stane.. Hlídám se co jim co piju... Co za léky bych si neměla brát,. Strach mám z alergie na cokoliv.. Je to strašně dlouhý a už to člověka nebaví,. Mám dvě děti co mě potřebuji.. Nevím jestli nekdy budu mít tu důvěru v tom že bude vše v pořádku a nic se mi nestane a bude vše jako před osudnou návštěvou na kožní, držím vám všem palce nenechte se tím pohltit.

    Črv 29, 2020

Stránky

Přidat komentář

Reklama

Reklama