
Přeškolování leváků na praváky je jedním z nehorších zásahů do lidského mozku, tvrdí zakladatelé Prvního rakouského institutu pro leváky a přeškolené leváky ve Štýrském Hradci (Graz). Ústav chce napravovat omyly rodičů, učitelů, vychovatelů, lékařů a psychologů na lidech, kteří v dětství podstoupili "násilnou" převýchovu k používání pravé ruky.
"Orientace na pravou nebo na levou ruku se dědí," konstatuje
ředitelka ústavu Gerlinde Stölzlová, která vychází hlavně z
dlouholetých poznatků zakladatelky podobného centra v Mnichově
Johanny Sattlerové. Nejnovější průzkumy prý odhalily, že leváci
tvoří na základě různých typů dědičnosti ve skutečnosti téměř
polovinu lidstva. Odmítá námitku, že tento podíl se na první
pohled jeví jako přemrštěný. Ve skutečnosti to může být pouze
minimum, řekla pro ČTK.
Úspěšné přeučení z levé na pravou bylo dlouho považováno za
pedagogický úspěch a ještě nyní je i v Rakousku poměrně značně
rozšířeno. Násilný přechod na méně používanou ruku ale podle
Stölzlové vede k těžkým poruchám, které negativně zatěžují mnoho
oblastí života včetně partnerských a rodinných vztahů, zaměstnání
a v neposlední řadě i zdraví. Přeškolené děti mívají často
komplexy a bez skutečného zavinění se jim vytýká lenost nebo
špatné chování.
Nejhorší důsledky vznikají, když lidé slabší rukou píší. To
vyvolává nadměrné zatížení jedné poloviny mozku a zároveň
poddimenzování druhé, vysvětluje obránkyně levorukých, která
otevřela institut teprve v tomto týdnu. Nepřirozené
upřednostňování pravé končetiny nepříznivě ovlivňuje nervovou
soustavu a vede k funkčním poruchám, přetížením a blokádám celého
mozku. Přeškolený levák tak může mít mnohem častěji než ostatní
problémy například s jemnou motorikou, mluvením, obrazovou
představivostí, srovnáváním a pamětí, doplňuje.
Když se negativní vlivy sečtou, vyjde závěr, že přeškolení
leváci musejí v životě vynakládat v průměru až o 30 procent větší
úsilí než přirozeně fungující praváci. Projevuje se to zejména u
školáků, kteří bývají v porovnání s většinou dříve unavení.
Odborníci z ústavu rozdělují důsledky "změny rukou" na
primární dětské a sekundární u dospělých. Do první skupiny patří
hyperaktivita, poruchy koncentrace, snížená orientace v prostoru
a schopnost určování pravé a levé strany, rychlé přechody mezi
agresí a útlumem, koktání a kousání nehtů. U dospělých se
přeučování na slabší ruku projevuje například depresemi,
kolísáním mezi dobrou a špatnou náladou, pocity méněcennosti,
nejistotou a pasivitou, stihomamem a komunikačními problémy.
Psychické poruchy prý mohou dokonce vyústit až do terorismu.
Jako prevenci popsaných potíží institut nabízí speciální
testy na určení té "správné" ruky. Cílem je nechat dítě několik
hodin volně nakládat s různými předměty a přirozeně reagovat.
Utajeného leváka odhalí pozorné sledování jeho pohybů. Člověk
může pravou psát, ale pokud "podává pac", hrozí, hladí nebo
bezděky drží lžíci levou rukou, není to s největší
pravděpodobností pravák. Leváci mají také mnohem častěji zlomenou
levou ruku.
"Léčba" se potom u dětí provádí formou skupinového zpětného
přeškolování na levou, u dospělých dochází i na individuální
psychoterapii, kursy psaní a dokonce také masáže. Pedagogům ústav
nabízí různé semináře a školení.
Autor: Tomáš Pergler - ČTK
Komentáře (28)
- odpovědět
Říj 16, 2002- odpovědět
Lis 17, 2006- odpovědět
Lis 17, 2006- odpovědět
Říj 25, 2007- odpovědět
Říj 26, 2007- odpovědět
Říj 29, 2007- odpovědět
Bře 02, 2008- odpovědět
Bře 03, 2008- odpovědět
Dub 04, 2008- odpovědět
Dub 04, 2008- odpovědět
Dub 05, 2008- odpovědět
Dub 05, 2008- odpovědět
Črv 01, 2008- odpovědět
Zář 25, 2009- odpovědět
Zář 08, 2010- odpovědět
Lis 19, 2010- odpovědět
Lis 19, 2010- odpovědět
Feb 08, 2011- odpovědět
Srp 26, 2013- odpovědět
Srp 26, 2013- odpovědět
Srp 22, 2014- odpovědět
Srp 23, 2014- odpovědět
Říj 07, 2014- odpovědět
Říj 17, 2016- odpovědět
Črv 04, 2017- odpovědět
Bře 05, 2020- odpovědět
Kvě 11, 2020- odpovědět
Srp 15, 2020Přidat komentář