Pozor na přepracovanost

Nestihli jste si o dovolené odpočinout nebo jste dokonce žádnou dovolenou neměli? Objevuje se u vás zvyšující se zapomnětlivost, chybovost v práci, nemožnost se soustředit, nechuť cokoli dělat, problémy se spánkem, náladovost až poruchy chování, častá bolest hlavy nebo žaludku, kolísání váhy?

K tomu přidejte vysoké pracovní nasazení, přemíru stresu a nevyváženost pracovního a soukromého života. Poznáváte se? Vítejte ve světě přepracování! 

No, co, řeknete si. Vezmu si týden volno a bude dobře. Chyba! Pokud jste opravdu dlouhodobě přepracovaní, vaše tělo vám prostě vypoví službu: budete zapomínat na to, co jste udělali a s kým jste mluvili. Neusnete bez prášků. Budete pořád unavení, ani spánek vás neosvěží. Po krátké dovolené budete rychle na původní úrovni únavy. 

Co se vlastně děje s vaším tělem

Pracujete, pracujete a všechno jede ve vysokých obrátkách. Vaše upracované tělo produkuje adrenalin. A pak přijde chvíle klidu. „Organismus už není ve stresu, tělo by mělo odpočívat, ale po velkém a dlouhodobém pracovním vypětí už to neumí,“ říká Magdalena Pořízková, expertka na motivaci společnosti Sodexo, a dodává: „Jenže adrenalin se tvoří dál a nemá se jak spotřebovat. Proto začne „pojídat“ buňky mozku, respektive se přeruší všechna „zbytečná“ spojení, která neslouží k akutnímu fungování těla.“

A problém zvaný přepracování je na světě. 

Co vám pomůže, když už jste přepracovaní? 

Řešení není jednoznačné, hledejte v několika směrech. 

„Můžete si zkusit nakreslit koláč, který představuje váš celý den. Rozdělte ho na dílky a přidejte k nim procenta, podle toho, co všechno byste tam chtěli mít: práce, rodina, přátelé, koníčky, odpočinek, čas na sebe... A poté vedle nakreslete druhý, a rozdělte jej tak, jak to je ve skutečnosti,“ radí Magdalena Pořízková a doplňuje: „Pokud se oba koláče od sebe hodně odlišují a pokud navíc zjistíte, že práce a povinnosti tvoří většinu vašeho času, měli byste začít uvažovat o změně. Vrátit se zpátky do života v tomto případě znamená změnit uvažování o práci, sobě i všem okolo. A to je těžká několikaměsíční práce.“ 

Prvním způsobem je terapie s odborníkem, který s vámi velmi podrobně probere, co pro vás znamená práce, kolik času v celém dni zabírají ty ostatní věci a donutí vás odpovědět i na otázky, které si sami sobě vlastně ani nechcete položit.

Druhým způsobem léčby je farmakoterapie. K přepracování se totiž často druží i deprese a pocit ztráty smyslu života. V takových případech není třeba se bát farmak. Moderní léky jsou bezpečné, nejsou návykové a mají málo vedlejších účinků. Rozhodně člověku dají víc než riziko neléčení.

„Je nezbytné najít si čas na relaxaci, odreagovat se v mimopracovních aktivitách, pravidelně jíst, pít a dostatečně spát. Pokud jste opravdu přepracovaní, bude vám „vyvážený životní styl“ z počátku činit potíže. Za pomoci odborníků a blízkých ale máte velkou šanci na zlepšení,“ říká Magdalena Pořízková ze společnosti Sodexo. „Dodržujte jednoduchá pravidla - denně 8 hodin spánku, 5x denně jídlo, alespoň 1,5 litru tekutin denně, alespoň 1 hodinu denně procházka... naordinujte si pravidelný rytmus, který vám pomůže najet do normálních kolejí.“ 

Varovné příznaky přepracování - několik fází: 

1. Poruchy spánku

Nejdřív máte pocit, že můžete pracovat dny i noci nonstop, máte spoustu energie, jako kdyby vás někdo nadopoval drogami. A ono to skutečně jde, i rok se dá žít tak, že spíte tři hodiny denně, a máte radost, že stíháte spoustu věcí a připadáte si neporazitelní. Jenže pak přijde únava. Velká únava. Chcete spát a ono to nejde. Spíte už třeba jen dvě a čtvrt hodiny denně a zbytek noci trávíte s očima upřenýma na strop. Normální celonoční spánek je zkrátka vyloučený. To je první velmi vážné varování. 

2. Prudké změny váhy.

Ztrácíte chuť k jídlu natolik, že si nedokážete vzpomenout, co jste jedli naposledy a kdy. A jestli jste vlastně včera vůbec něco jedli... Nemáte dokonce ani pocit žízně. Za dva týdny jsou vám kalhoty volné, ale toho si sotva všimnete, jen když vás na to někdo upozorní. Nemáte ani důvod jíst, protože vám stejně vlastně nic nechutná. Pozor: znovuzískání návyků pravidelně jíst a pít je několikatýdenní záležitost a připravte se, že zprvu možná budete muset jíst jen proto, že vám pípne signál na mobilu, že je čas jíst. 

3. Poruchy chování

Vy si toho zřejmě nevšimnete, ale pokud vás ostatní už delší dobu upozorňují, že jste se změnili poslední dobou, a že jste nějak zvláštní, mají patrně pravdu. Obvyklé jsou výbuchy vzteku v neadekvátních situacích, paranoidní myšlenky, úzkostné stavy až panický strach z různých situací, které mohou nastat, ale i třeba z obyčejné zaplněné ulice. Nebo naopak ublíženost a plačtivost v situacích, kdy taková reakce není na místě. 

4. Ztráta radosti ze života

Věci, které vás dřív těšily, už netěší. Ani jídlo, ani kino, ani koníčky, ani lidé, které jste jinak vždycky rádi viděli. Nic. Svět hrůzně zešediví. A člověk zlhostejní. Vůči zážitkům, a co hůř: vůči lidem. 

5. Zapomínání

Poslední fáze, kdy už mozek volá o pomoc. Je natolik přehlcený prací a informacemi, že už nedokáže další vstřebávat. A odstřihává i spojení od věcí, které jste znali a uměli. Zapomínáte, komu jste volali a proč, kam jste se vypravili a proč. Nevíte, proč máte na botníku vytaženou zrovna tuto knihu z knihovny. A lidé se vám soustavně upomínají s věcmi, na které si nevzpomínáte. To už svítí červená: rychle k lékaři. 

Příběh ze života:

Náročná práce na plný úvazek, tři děti, péče o domácnost. Naďa byla vždy velmi schopná manažerka a prvotřídní organizátorka. Když bylo cokoliv potřeba zařídit, nebyl nikdo lepší než ona. V práci získávala nejlepší zakázky, klienti ji milovali. Svým třem dětem se věnovala vždy naplno. Byla puntičkářka, takže ani její domácnosti se nikdy nedalo nic vytknout. Když přišla v pátek o něco dříve domů z práce, kromě večeře a péče o děti zvládla i vygruntovat celý dům. Spala málo, neměla na to čas. Jedla také málo, většinou dvakrát denně, nebylo kdy.

Jednoho dne vůbec nezvedla z postele, celé tělo ji bolelo, odmítalo pracovat. Série vyšetření odhalila celkové vyčerpání organismu a depresi. Trvalo dva týdny, než ji pustili z nemocnice. Fyzicky jí bylo mnohem lépe, psychicky to tak dobré nebylo, ale s antidepresivy se to dalo vydržet. Co bylo nejhorší byl naprostý citový chlad. Teď, půl roku poté, už o tom Naďa může mluvit: „Dívala jsem se na své děti, které miluju, ale necítila jsem vůbec nic. Jen úplnou prázdnotu. Bylo to hrozné a trvalo to dlouhé 4 měsíce.“

Zdroj: Sodexo - Řešení pro motivaci

 

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (10)

  • Obrázek uživatele Eva
    Eva (anonym)

    Ano, zcela jistě se poznávám, ale kvůli práci nejde jinak. Pokud bych upravila dle návodu, tak práci nebudu stíhat vůbec/pracuji v průměru 10hod.denně včetně víkendů/ a zaměstnavatel si najde jiného. Je to prostě tak. A dnes sehnat stejně dobrou práci v mém věku - utopie. Tak babo raď. Už 5 let žiju s tím, že mne jednoho dne najdou ko buď u PC nebo za volantem.

    Pro 05, 2012
  • Obrázek uživatele eber
    eber (anonym)

    Ano, zcela jistě se...A stojí Vám ta "dobrá práce" za to? Kvůli lidem jako Vy je pak celej pracovní trh zku..., menižírci si pak myslej že na ně a jejich rodiny bude každej s radostí pracovat od nevidím do nevidím včetně víkendů a kdoví ještě čeho...

    Pro 06, 2012
  • Obrázek uživatele Eva
    Eva (anonym)

    A stojí Vám ta "dobrá...No, stojí mi za to, jsem právě ten "menežírek" .

    Pro 06, 2012
  • Obrázek uživatele eber
    eber (anonym)

    No, stojí mi za to, jsem...aha - to jste měla říct rovnou že jste "high society - top management" to já jsem jenom takovej obyčejnej THP-sroula ; jednu firmu nám vytunelovali a pak i VYTĚŽILI!!včetně stromů co tam rostly!!(co bylo ze železa se rozřezalo a co ze dřeva se pokácelo) a z druhý mě pak "pan hrabě" vykaučoval...

    Pro 06, 2012
  • Obrázek uživatele eber
    eber (anonym)

    aha - to jste měla říct...tam se to spojilo dohromady ještě s "bossingem" a šlo to opravdu od 10 k 5 včetně těch příznaků jak píšou v článku naštěstí jsem to nedotáh až do tý nemocnice a prchnul "zavčasu" pryč (pět minut po dvanácté) a taky jsem si najivně myslel že měsíc a půl volna na regeneraci bude stačit, ale to mě dostalo jenom z toho nejhoršího - ta léčba pak trvá asi opravdu několik měsíců

    Pro 06, 2012
  • Obrázek uživatele http://www.vyskoveprace-praha-pardubice.cz
    http://www.vysk... (anonym)

    http://www.vyskoveprace-praha-pardubice.cz/

    Led 12, 2013
  • Obrázek uživatele Výškové práce
    Výškové práce (anonym)

    Výškové práce Praha a Pardubice

    Led 12, 2013
  • Obrázek uživatele Ida Kozubová
    Ida Kozubová (anonym)

    Zajímavý článek. Ida Kozubová

    Feb 19, 2013
  • Obrázek uživatele výškové práce Praha http://guarezy.cz/
    výškové práce P... (anonym)

    výškové práce Praha http://guarezy.cz/

    Lis 14, 2013
  • Obrázek uživatele birdoff
    birdoff (anonym)

    http://birdoff.eu zábrany proti ptactvu. Sítě, bodce, příslušenství a montáž

    Čer 29, 2015

Přidat komentář

Reklama

Reklama