Po pětadvacítce byste měli začít trénovat paměť

Rozhovor s Kvetoslavou Hoškovou, mentorkou kognitivních funkcí z Oddělení geriatrie ?a následné péče Thomayerovy nemocnice o kognitivních funkcích, kognitivní terapii a trénování paměti v domácím prostředí.

Co jsou to kognitivní funkce?

Kognitivní funkce představují vlastně všechny myšlenkové procesy a úkony, které nám umožňují rozpoznávat, pamatovat si, učit se a přizpůsobovat se neustále se měnícím podmínkám prostředí, v kterém se člověk nachází a vstupuje s nimi do interakce. V životě se setkáváme se stále novými a novými věcmi, kterým se snažíme porozumět. Soustřeďujeme se na výklad, když nám někdo něco vysvětluje, představujeme si, jak budeme postupovat, ?a chceme si to zapamatovat. Plánujeme trasy, kam se například půjdeme podívat, přemýšlíme, co si sebou zabalíme, na co nesmíme zapomenout a následně vyprávíme, co jsme zažili.

Kdo je to „mentorka kognitivních funkcí“?

Mentorkou kognitivních funkcí (KF) bývá všeobecná sestra, která má rozšířenou pracovní náplň o testování a trénování kognitivních funkcí. Mentorka je pro nemocné seniory něco jako učitelka nebo trenérka, která jim pomáhá najít způsob, jak využít svůj potenciál a své dosavadní schopnosti ke zlepšení fungování mozku. Pomocí testů pozná, v které oblasti KF je problém, na co je dobré se při procvičování zaměřit. Opakováním testů v průběhu je možné pozorovat zlepšení, úspěšnost.

Co je to kognitivní trénink? Jaké postupy a metody používá?

Kognitivní trénink je cílená stimulace mozkových funkcí se zaměřením na vylepšení vícero kognitivních schopností a procesů. Nejčastěji jde o trénování krátkodobé a dlouhodobé paměti, soustředění, prostorové orientace. Každému tréninku předchází diagnostika, podle které je možné stanovit reálný cíl, kam se můžeme dostat. Vždy se snažím si poskládat hodinu a v ní jednotlivé úkoly tak, aby byla pro seniory vždy zajímavá a přes den o ní ještě sami přemýšleli. Pravidelnou účastí se učí různé způsoby zapamatování a postupně je možné u nich zvyšovat náročnost. Sami na sobě poznají, že si toho pamatuji více, nebo cvičení zvládají udělat rychleji. To, co se naučili, pak zkouší personál, lidé, kteří za nimi chodí na návštěvu. Dává jim to možnost začít rozhovory, když hlásí novinky, které se dozvěděli.

Co je cílem kognitivního tréninku?  

Cílem kognitivního tréninku je procvičit a napravit deficity kognitivních schopností. V případě poklesu z důvodu nemoci zvýšit nebo udržet fungování kognitivních schopností. V případě chorobného procesu na mozku pomoct jedinci na co nejdelší období života udržet fungování kognitivních schopností, aby mohl být soběstačný, pobývat v domácím prostředí ?a bylo tak možné udržení nebo zlepšení jeho kvality života.

Komu může kognitivní trénink pomoci? Jak se pozná, který člověk je pro takovou terapii vhodný?

Trénovat paměť by měl každý, komu bylo 25 let. V tomto období se totiž začíná paměť zhoršovat. Nejdřív jenom nevíme, kde jsme co položili, jak se jmenuje člověk, se kterým jsme včera mluvili. Za pár let je to pro nás normální a odmítáme si připustit, že nějakou poruchu paměti máme. Trénink kognitivních funkcí je zaměřený u seniorů převážně na trénování paměti, čímž se podílí i na budování tzv. rezervní mozkové kapacity, která dokáže u jedné části seniorů kompenzovat devastující následky cévní mozkové příhody, úrazu mozku či demence. Preventivně tedy pomáhá zdravým seniorům, kteří problémy nemají, ale v průběhu času mohou mít.  Je dobré být na to připravený. U druhé části seniorů, u které již došlo k projevům demence, a mají například poruchy paměti v důsledku Alzheimerovy nemoci, se snažíme vhodným kognitivním a fyzickým tréninkem zpomalit proces postupného zhoršování mentální výkonnosti.

Je možné použít některá cvičení i v domácím prostředí? Dají se koupit např. knihy nebo materiály pro domácí použití?

V knihkupectvích se prodávají různé knihy nebo sešity k trénování paměti od českých ?i zahraničních autorů. Na internetu jsou rovněž ke stažení materiály, nebo existují PC hry ?a aplikace pro tablety. Některé z nich mi byly inspirací pro vytvoření vlastních materiálů, které jsou cíleně zaměřeny na zájmy a potřeby seniorů (velikost a typ písma, barevný kontrast, variabilita náročností cvičení...).

Jak rozmluvit nebo vtáhnout do kognitivní terapie člověka, který nejeví moc zájmu?

Důležité je mít o člověku dostatek správných informací. Například vědět, kde prožil dětství, jaké jsou jeho zájmy a koníčky, jaké bylo jeho povolání, kdo jsou oblíbení členové rodiny včetně zvířat, jakou hudbu rád poslouchá... Pak je dobré využít předměty, které mu připomínají domov, fotografie rodiny, o kterých může vyprávět, ocenění, na co je v životě hrdý, co se mu povedlo. Když se najde společná řeč a člověk postupně pozná, že vám může důvěřovat, tak je možné nabídnout možnost přejít z individuální terapie na skupinovou.

Jak poznám výsledek snažení v domácím prostředí? Jaké pokroky by měl senior po nějaké době udělat?

Pokud se trénuje například paměť pomocí počítačových programů, tak řada z těchto programů má možnost grafického vyjádření, kde přímo vidíte, jak se vaše schopnosti zlepšují. Máte i možnost srovnání, jak si stojíte v porovnání s lidmi stejného věku a vzdělání. Pokud trénujete jen podle knížky nebo tištěných materiálů, určitě to na sobě poznáte a objevíte svoje skryté schopnosti. Důležitá je pravidelnost - minimálně 20 minut denně a při prvním neúspěchu to nevzdat. Zvládnout mnemotechniky chvíli trvá, ale pokud se je naučíte používat, můžete se pustit do souboje se zdatným netrénovaným soupeřem a získat si tak jeho respekt.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související články: 

Komentáře (6)

  • Obrázek uživatele XXL
    XXL (anonym)

    Chybí mi, co se míní tím tréninkem paměti. Nějaké kurzy pro staré lidi pro oddálení demence, dobrá. Ale to snad nikdo nemyslí vážně pro lidi mladší. Do 25 většina lidí studuje, možná i déle. Vš mi přijde jako dobrý trénink paměti a kongnitivních schopností.Lepší než samoúčelná cvičení mozku je snad učit se něco pořádného. Pak lidi jsou v práci. Pokud někdo pracuje hlavou, tak snad si ji nejlépe cvičí takto. Třeba programátor vymýšlí nové programy, analyzuje problémy atd. A učí se nové technologie. Pokrok je snad v každém oboru, takže se vzdělává i lékař, učitel - o nových věcech v oboru. A každý kvalifikovanější pracovník si v dospělosti obvykle rozšiřuje znalost cizích jazyků. Přijde mi inteligentnější memorovat slovíčka, drilovat gramatiku, cvičit konverzaci, číst v cizím jazyce, poslouchat cizí rádio, tv - než luštit křížovky a nebo dělat samoúčelnou "mozkovou gymnastiku", kde se člověk nenaučí nic užitečného. Než lektoři a mentoři paměťového tréniku mi přijde taky lepší číst knížky, nemusí jít o brak a hrát šachy. Nebo i šachy trénovat, řešit úlohy, učit se koncovky, zahájení, taktiku atd.

    Kvě 04, 2015
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    K pravidelné hygieně mozku patří nechat si jej vymývat nějakou sektou nebo projevy vládních činitelů.

    Kvě 04, 2015
  • Obrázek uživatele Iva
    Iva (anonym)

    Zdravím, moc děkuji za článek. Právě koukám na nějaké podobné, co by se zabývaly pamětí a jejím trénováním. Pokud vás toto téma zajímá, koukněte na tento článek: http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny-zdravi-zdravi/146164/deset-tipu-jak-si-udrzet-mozek-a-pamet-ve-forme.html. A dále bych se chtěla zeptat, zda jíte nějaké potravinové doplňky? Co třeba tenhle: https://obchod.sanicare.cz/kosmetika-kneipp/doplnky-stravy-kneipp/kneipp-pamet-a-koncentrace-30tbl.html? Budu ráda za rady. Děkuji.

    Lis 19, 2016
  • Obrázek uživatele Hanka
    Hanka (anonym)

    Zdravím, moc děkuji za...Já beru vitamíny nepravidelně a snažím se to střídat - mám zkušenoti s Brahmi, mozkovými nutrienty a Multi-plus - živiny pro mozek od Solgaru. Myslím, že je dobré střídat různě působící přípravky - ty, které zlepšují prokrvení s těmi, co dodávají potřebné živiny pro fungování mozku. No, kde jsem v pokoji nechala ležet mobil zapomínám stále:)

    Lis 19, 2016
  • Obrázek uživatele Maraska
    Maraska (anonym)

    Nemám nic proti podpůrným prostředkům a trénování paměti, ale myslím, že pro udržení kondice je nejdůležitější mít se s někým rád, pracovat, a umět být šťastný, dělat si radost. K tomu patří např. i sex, na něco se těšit, mít dobré zázemí. A s tím ostatním, tj. tabletky a pod. bych začala teprve až tohle nebude fungovat.

    Lis 19, 2016
  • Obrázek uživatele Hanka
    Hanka (anonym)

    Nemám nic proti podpůrným...Bohužel znám lidi, co toto všechno měli, žili aktivním životem a najednou diagnóza Alzheimer a šlo to s nima strašně rychle z kopce. A všude píšou, že lidí postižených demencí přibývá - těžko říct, zda je to stresem, lékama, co do sebe lidi cpou či stravou. No dodala bych ještě, že asi největší prevencí bude co největší pobyt a pohyb v přírodě a konzumace vlastnoručně vypěstované bio zeleniny a ovoce.

    Lis 19, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama