Reklama

Něco je za oponou

Četl jsem v jednom archeologickém časopise o mumiích o výzkumu DNA. A zase se mi vybavilo to, co jsem jako dítě četl a studoval. Egyptští faraóni, američtí indiáni a různé jiné národy, co věřili na posmrtný život, připravovali mrtvé na vstup do onoho světa se slovy, že musí zachovat tělo a připravit ho na nový příchod.

Asi je na tom dost pravdy, protože dnešní medicína už dokáže velké věci .Genové inženýrství dokáže vyjmout jádro z buňky, naklonovat a spojit s jinou buňkou. Dělaly se výzkumy, kdy našli zachovaná jádro ve zmrzlém těle mamuta. Tohle jádro naklonovali s jinou buňkou a vypěstovali až do fáze embrya ,ale dál se to zastavilo, protože nebyla možnost jak embryo donosit, protože sloní vagína je fysiologicky malá, takže ...... .Ale je to obrovská věc, protože tak může člověk v budoucnu vypěstovat identického jedince, třeba z mumie, třeba z těla stovky a tisíce let starého.Ale je to zase ožehavá otázka, komu se to dostane do rukou, tak jako ve sci-fi povídkách, kde lidé dali vznik dalšímu Hitlerovi.....

Když jsem dělal učitele biologie na gymnáziu , nevěděl jsem zpočátku, jak ty děcka zaujmout, ale začal jsem právě tímhle o buňce a to je nadchlo. Pomocí zajímavostí jsem je naučil víc než měli v osnovách a ty děti se těšily na každou další hodinu, s jakou zajímavostí je zase překvapím. Na konci školního roku za mnou přišli rodiče asi pěti žáků, že jejich syn či dcera by ráda studovala biologii, nebo medicínu, jestli jim můžu pomoc. Měl jsem z toho radost.

To učení tam na tom gymnáziu mě těšilo a rozhodně jsem byl hodný učitel.Nechtěl jsem dávat pětky a nutit je do učení. Chtěl jsem, aby se učili sami a když náhodou někdo něco neuměl, tak jsem mu pětku nedal, ale posadil ho a řekl, že příště ho vyvolám z toho a toho a aby si to přečetl. Ale většinou si skoro vše pamatovali z hodin, protože to byly diskuse a rozpravy o zajímavostech.

Vždycky jsem byl divnej. Už na základce, jako bych cítil, že je něco víc než se učí a ptal se na otázky. Někteří učitelé mě považovali za blázna, jiní chápali, že mám zájem. Ale na gymplu na hodinách biologie jsem perlil, nemusel jsem se vůbec učit. A vždycky jsem se vyptával na víc a dával otázky na který mi nedávali odpověď .Dělal jsem ve třídě referáty o výzkumech mozku delfínů a jejich chování ...... . Prostě mě to zajímalo. A na veterinární universitě to samé. Profesoři za katedrou chrlili informace já je stresoval svýma otázkama, jako proč se nervové buňky nemohou dělit, když mají dělící aparát a co tomu braní a jak to opravit ,.... .Chudáci profesoři, myslím, že ze mne měli pěknej vítr. Nejvíc se bavili spolužáci a čekali, co zase ze mne vyleze. Prostě cvok, co chce vědět. Někdo říká, že jsem génius na fantasii - no nemyslím si to o sobě. Jenom si kladu otázky, co je za věcma, za událostma. Prostě za vším se něco skrývá a všechno má svou druhou stránku, jako světlo a tma, jin a jang. Tyhle dva extrémy se vzájemně mění, přecházejí jedna v druhou, přitahují se a mají nejrůznější formy a interakce. Stejně jako člověk, co má velice rád sex a hluboce ho prožívá, má zároveň hluboký vztah k rodině a dětem a tím vzniká konflikt. Ale nejde o konflikt, je to jen forma.

Reklama

Zvykli jsme si věci nazývat jmény a už sami zapomínáme jejich význam. Konflikt může být v součástce přístroje, až se stroj zastaví nebo exploduje. Ale konflikt v lidském chování, to je interakce a někdy konflikt nemusí být konfliktem, ale jen řešením a vítězstvím. Problémy jsou od toho, aby se řešily, ale někdo jich má málo a jiný více. Někdo má těžší život a můžeme pátrat, po tom, jaké chyby dělá. Ale když začneme pátrat, najednou zjistíme, že to není jeho vinou, že je tu něco víc, že je tu nějaká velká a neznámá veličina, že je něco za oponou, něco jako osud, něco jako karma, atd.

Můžeme se snažit, jak chceme, být sebelepší, ale některým věcem se prostě nevyhneme. Staří filozofové a moudří lidé říkají, že osudu se člověk nevyhne. Ale co je to osud? Nemůžeme ho definovat ani chytit. Je to něco, co člověka vede někam k nějakému cíli.To jsou skryté interakce. A pak jsou také interakce společenské, národnostní, statní, rasové.

Když je v teráriu příliš mnoho krys, tak se mezi sebou požerou. My se žereme mezi sebou taky, ne fysicky, ale komunikativně .Válčíme o území a někdo, kdo je mimo toho se snaží navodit pořádek a dává a sestavuje zákony, ale zase jsou to jenom omylní lidé a většinou ve prospěch někoho jiného.

Jak to funguje v lidském těle, jaké jsou tam interakce? Samozřejmě tam to musí fungovat, ale měli bychom se z toho poučit. Říká se, že to co je dole, to má odraz i nahoře a v makrokosmu je mikrokosmos. Možná, že v lidském těle je zakódováno vše, stejně jako je v celém vesmíru, prostě jeden universální zákon, co se manifestuje ve všech formách.

Na základce a na gymplu mi nikdy nešla matika. Ale pak jsem začal víc rozumět číslům. Že každé číslo má svou vibraci a barvu a naopak každá barva je charakterizována číslem a vibrací stejně jako lidé, když se narodí. Jejich datum narození jim dává určité možnosti. Někdo moudrý a geniální dokázal najít zákony v číslech a rozluštit kód.

Kolik takových universálních zákonů nacházíme. A čemu věříme, podle čeho se řídíme a co zapomínáme? Lidská paměť si dokáže pamatovat věci dávné a zároveň si někdy nedokáže vybavit pitomé pětimístné číslo. Dokáže si pamatovat v hypnóze na svůj vlastní porod a dokonce i vyplaví příběhy z dob dávno minulých jako svou inkarnaci. Kdosi se pokusil zlepšit paměť tím, že dodával RNA v tabletkách. Pomáhalo to. Lidojedi z amozonského pralesa pojídali mozek svých nepřátel a říkali, že je to proto, aby síla jejich oběti vstoupila do nich. Ale RNA se štěpí v žaludku, proto ten génius obalil RNA obalem, co se tráví až ve střevech a opravdu se zlepšila paměť pacientů. Ale zase tady bylo něco za oponou, něco, co to zastavilo, aby byla zachována rovnováha a harmonie. Nic nemůže existovat na úkor druhého a převládnout, všechno musí klapat a reagovat a my sami nevíme, co všechno je dobré. Nějaká neznámá síla udržuje rovnováhu.

Stejně jako krysy se žerou v teráriu, tak lidi mezi sebou válčí. Kdosi z filosofů už dávno říkal, že lidstvo a jeho počet musí být v rovnováze a proto jsou epidemie, nemoci apod. Prostě k harmonii vedou i negativní věci jako je smutek nebo jako je to, že někdo někoho nakope do zadku, jinak by se ten dotyčný nikdy nepoučil a ubližoval by dál.

Ještě pořád se ptám a kladu si otázky a nikdy se ptát nepřestanu. A bavím se a lidé kolem taky, když zase vyvedu nějakou lumpárnu nebo žert. Smích je opravdu koření a lék a dokáže spojit nespojitelné a věci dávno rozbořené.

Autor: Peter Kulík

Reklama

Komentáře

MUDr. Křížová (Čt, 23. 8. 2001 - 23:08)
Je mi líto, že jste narazila na někoho, kdo ošetření totálně odflákl.Holt, když dva dělají to samé, není to vždy totéž.
Po koupeli nohou by měla následovat masáž nohou, rukou a uvolnění krční páteře. S koupelí nohou by měla být klientka obeznámena předem, popř. pokud je jí to nepříjemné dá se koupel i masáž nohou vynechat. Během ošetření by klientka měla být v klidu a relaxovat, tedy žádné informování o přípravcích k zakoupení. To se může probrat až po ošetření. Prachová maska se míchá s pleťovým tonikem, pleťovým mlékem a vodou, nikoliv tedy pouze s vodou.Po lymfatické stimulaci štětečky by měla následovat další maska podle druhu pleti. Kromě toho se na pleť dávají speciální léčebné ampulky a na závěr krém.
Je pravda, že takovéto komplexní ošetření Dr. Hauschka, které trvá 2,5 hod stojí 800-1200 Kč podle lokality salonu.
Existují i zkrácené formy ošetření, které se pohybují od 500 kč, ale vždy tam jsou masky, ampulky a krémy.
Urinoterapie nemá s filozofií kosmetiky Dr.Hauschka ani s firmou Wala nic společného.
Možná by o takovémto nevhodném způsobu ošetření měl být informován distributor kosmetiky, poněvadž jí to dost kazí pověst.
Helena Tichá (Čt, 12. 4. 2001 - 16:04)
Absolvovala jsem kosmetické ošetření, či jak to nazvat, touto metodou. Po hodinové propagaci této metody mě kosmetička uložila na lůžko a nohy mi namočila do malého lavorku, což mi bylo velmi nepříjemné, s ničím takovým jsem nepočítala (byly 4 hodiny odpoledne a nohy jsem si naposledy myla večer před spaním). Po dalším chvalořečení dr. Hauschky mi vysvětlila, že nepoužívá žádné krémy, žádnou masáž, chvilku se mé tváře dotýkala štětci a nabízela mi ke koupi produkty dr. Hauschky (ten dobrý muž naštěstí již zemřel. Po tom mi dala jakousi masku, tedy vzala hnědý práše z pytlíku, který smíchala s obyčejnou vodou z vodovodu a nanesla mi směs na tvář. Po 20 minutách mi směs smyla, pravila, že žádný krém mi nedá, protože kůže si má pomoci sama. To bylo veškeré ošetření za 550,-. Potom mi vysvětlila, že nejlepší zubní pasta je vlastní moč a nejlepší lék na vše je pití vlastní moči. (Nemohla jsem se ubránit myšlence, co asi byl ten hnědý prášek, ze kterého mi udělala masku). Už jsem začala přemyšlet o tom, že se z tohoto "salonu krasy" nikdy nedostanu, ale slibem, že jistě ještě přijdu, jsem odtamtud prchla. Doma jsem si na svou oschlou vyprahlou tvář dala kupovanou masku, potom výživný krém a při kafíčku s cigaretou jsem se uklidnila. Helena
Katerina (Pá, 23. 2. 2001 - 00:02)
O neznamych silach udrzujici universum nikdo nepochybuje. Neznama sila,udrzujici rovnovahu lidstva,je ale paradoxne povazovana za zcela nerealnou. Ja na tuhle silu pevne verim a dekuji (nevim komu), ze za oponou existuje. Oponou je hranice chapani. Kdo brani tomu, abychom mohli uzivat celou kapacitu mozku? Lidstvo je prilis sobecke a bezohledne. Myslim, ze by nas objasneni vseho neznameho privedlo do zahuby. Jen si predstavte tu katastrofu, disponovali-by lide ve stredoveku atomovymi zbranemi. Postupem casu se stava lidstvo moralnejsim a tim se posunuje i opona naseho chapani. Cil je ale jeste hodne daleko.
petr k. (Čt, 15. 2. 2001 - 00:02)
Muj clanek nebyl ani tak o ucitelovani .Ale ucitele a vyuka to je dalsi velice zajimava oblast ,kdyz se podivame do historie narodu od Recka, po Tibet, cinska joga, japonske budo nebo Oxford college .ucitele MAJI PRUMERNE 20 DETI VE TRIDE A MOALOKDO MA ZNALOSTI Z PSYCHOLOGIE ABY POZNAL NA CO MA DITE TALENT .SMUTNE JE ZE PAK POTKAVAM LIDI CO VEDI TEMER VSECHNO O ETNOGRAFII JIHOAMERICKYCH INDIANU, NEBO CO UMI GENIALNE MALOVAT,ALE DROU SE V TOVARNE ABY UZIVILI RODINU .a JA SE PTAM PROC KDYSI NIKDO NEPOZNAL JEJICH TALENT A PROC TAK PLYTVAME TALENTEM .aNO POKROCILI JSME A MAME SKOLY PRO TALENTOVANE SPORTOVCE, ALE CO KDYZ MA NEJAKE DITE TALENT NA VICE OBORU? CO PAK? nAVIC TAKOVY LIDE CO JSOU NECIM GENIALNIJSOU TAKY TROCHU DIVNI /PROSTE JESTE NEVIDIME TAK MOC DO ZAHAD MOZKU/ ALE KDO SI TO UVEDOMI ? KDO SE SPECIALUZUJE NA PSYCHOLOGII A POMOC DETI CI DOSPELYCH S GENIALNIMY SCHOPNOSTMI NEBO TALENTEM A POMOHL JIM ?EXISTUJE TAKOVA SKOLA NEBO UNIVERSITA . JE TO KOMPLEXNI OTAZKA PROTOZE VSECHNO BY MELO BYT V ROVNOVAZE A KDYZ ROZVINEME TALENT NA JEDNU VEC, ROZVINEME I DALSI OBLASTI POZNANI.NIC NEMUZE BYT NA UKOR NECEHO .A NELZE TAKE PRETEZOVAT DETI POZNATKY .vETSINA JAPONSKYCH FIREM MA FILOSOFII PRO ZAMESTNACE :PRACUJES PRO ME A JA TI TO USNADNIM,POSKYTNU TI BYT, AUTO A RUZNA ULEHCENI ABYS PRO ME MOHL PRACOVAT CO NEJLEPE .BOHUZEL CO SE TYCE TALENTU TO TAK NENI .a I KDYZ TREBA VYSTUDUJEME UNIVERSITU, PLACAME SE Z MISTA NA MISTO JAK NAJIT PRACI ,JAK SEHNAT PENIZE NA BYT APOD.mOZNA SE MYLIM, ALE NEEXISTUJE ZADNA AGENTURA NEBO INSTITUCE SPECIALIZOVANA NA VYHLEDAVANI TALENTOVANYCH DETI ABY JIM POMOHLA NEJEN ROZVINOUT TALENT ALE I Z HLEDISKA PSYCHOLOGICKEHO A NEJEN V JEDNE OBLASTI ALE KOMPLEXNE .zNAM MINIMALNE 15 DETI CO BY ZAPLNILI JEDNU SPECIALIZOVANOU TRIDU ,KAZDE GENIALNI NA NECO JINEHO A VETSINOU VE VICE OBORECH,ALE JSOU NA SKOLACH ,MOZNA V KROUZCICH NEBO...
Natálie (Pá, 23. 2. 2001 - 12:02)
Souhlasím s vámi, ale vlastně mě to nikdy nenapadlo. Ano, u dítěte by se měl velice pečlivě hledat obor, v kterém je talentované a dát mu pak hodně velký prostor k tomu, aby tento talent rozvinulo. Vždyť není nic krásnějšího, než se živit tím, co nás baví. A kdyby se každý živil tím, co mu jde nejlíp, byla by to krása. V našem světě se ale budoucnost a zaměření lidí určuje podle úplně jiných hodnot. Spousta lidí nikdy nezjistí, v čem jsou dobří, protože na to nemají prostor a ani odvahu ve vyšším věku zkusit něco nového. Je to vlastně i můj případ. Je mi 22 let a stále tápu a hledám. Jsem si vědoma toho, že každý má na něco talent. Ale na co? Je ještě tolik věcí, které jsem nezkusila. Hodlám je zkusit. Ale kdy? Nemám čas, vědomosti, peníze... Jsou to jen hloupé výmluvy? Četla jsem jednu knihu, snad nejmoudřejší, kterou jsem četla. Pro mě. Byla to kniha od Marlo Morganové Poselství od protinožců. Možná ji znáte a pokud ne, doporučuji vřele. Je o civilizované ženě, která řízením osudu strávila nějakou dobu s australským domorodým kmenem "Opravdových lidí". Kromě spousty věcí je tam i důležitá věc o talentu. Každý člen kmenu má určenu nějakou životní práci, poslání. Má ovšem možnost si ji sám zvolit. Prostě v naprosté volnosti zjistí, v čem je dobrý a pak to zprostředkuje ostatním. V dnešní době bohužel máme různé činnosti na jiném stupni hodnot, takže jsme nuceni pracovat v nějakém oboru, ale víme třeba, že jsme dobří v něčem jiném, leč nevýnosném. V tomto australském kmeni jeden umí naslouchat, jiný zpívat, další vyrábět nástroje, další vařit, další dělat oblečení. A všechny tyto činnosti jsou stejně hodnotné. My civilizovaní jsme ale všechno převrátili a tak se málokdo může těšit ze svého talentu.
Marie (Pá, 9. 2. 2001 - 11:02)
Vas clanek se mi moc libi!
Zaujal me vas pristup jako ucitele na gymnaziu. Mym pranim je taktez vyucovat biologii na stredni skole,ale neustale se potykam s problemem jak zaujmout a zaroven probrat vsechny osnovy.
Myslim ze by melo byt samozrejmosti,aby se ucitel biologie zajimal o novinky ve vede,o ekologickych zpravach a aby daval podnety k diskuzi svym sverencum.Bohuzel vetsina ucitelu se o to nesnazi.
Nelibi se mi soucasny pristup vyuky.Studenti by se meli neco noveho dozvedet a naucit mnohe samotneho ucitele a ne jen sedet,psat,nerusit a poslouchat.Ucitel by mel byt proste clovek,ktery prednasi a bavi se na stejne urovni se studenty a hlavne diskutuje.Znamky by se nemely stat tim hlavnim.
Kdy se zmeni pristup "tak a ted jsem tady panem"?
Ola (Po, 12. 2. 2001 - 10:02)
Článek se mi opravdu líbil.
Většina lidí zabývajících se biologií, genetikou a dalšími vědami o kterých se říká, že jdou k jakési podstatě věci, narazí na něco, na jakousi zábranu, oponu či jak to nazvat. Jestli je to opona našeho nevědomí a naší nevyzrálosti, nebo opona něčeho nad námi, se asi nikdy nedozvíme. Lidem se po staletí dařilo tyhle opony posouvat dál a dál, ale nikdy je zcela neodstranili. Myslím si, že je dobře, že něco takového existuje, někoho to nutí tyhle opony posouvat, někdo zase nachází cestu k víře v něco víc. A člověk pro něco žít musí. Přeju vám hodně radosti ve vaší učitelské praxi.
Reklama