Jasné osvětlení a brzké vstávání proti depresím

Intenzivní, jasné osvětlení v místnosti může pomoci předcházet podzimním špatným náladám a depresím, které může dokonce léčit. Světlo totiž výrazně ovlivňuje lidskou psychiku i imunitní systém. Novinářům to řekl předseda sdružení MEDINFO Oldřich Vinař. Ke zlepšení psychické pohody může přispět dokonce brzké vstávání.

"Člověk by měl umět vstávat i na podzim brzo. Ukazuje se, že
se přizpůsobuje světlu a posouvá svůj biologický rytmus. Zatímco
v srpnu mu nevadí vstát v sedm hodin, v říjnu je mu to zatěžko,"
uvedl Vinař. Díky brzkému vstávání při důkladném osvětlení si
podle něj lidé mohou své biologické hodiny nastavit tak, jak je
mají v letních měsících.



Silné světlo používají účinně v léčbě depresí i psychiatři.
"Velice intenzivní světlo, které má tak 2000 luxů, by se mělo
rozsvítit už v pět hodin ráno, aby si člověk posunul biologické
hodiny jako v létě
," dodal Vinař. Některým velmi citlivým
jedincům může psychické obtíže způsobit dokonce i změna zimního
času na letní nebo naopak.


I když lidé o depresích velmi často mluví, zdaleka ne všichni
jimi také trpí. "Slovo deprese je tak populární, že je to až
inflační pojem. Dříve si lidé klepali na hlavu a říkali, že je to
skleróza. Nyní při podobných potížích říkají, že mají depku,"
upřesnil odborník.


Deprese nepředstavuje smutnou náladu, ale provází ji
nespavost, nechutenství, sebeobviňování, úzkost, apatie či pocit,
kdy člověka nic netěší. Tyto příznaky pak trvají déle než dva
týdny a nemocný není schopen je sám zvládnout. V Česku deprese
alespoň jednou za život potrápí dva miliony lidí.



Ženy trpívají depresemi až třikrát častěji než muži. Podle
Vinaře má tato skutečnost jednu z příčin již v pravěku. Ženám
tehdy nezbývalo nic jiného než čekat na muže-lovce v jeskyních a
bát se o něho. Muž byl naopak iniciativní, musel obstarat potravu
a najít cestu zpět. Nyní leží na ženách většina starostí o chod
domácnosti a jejich postavení ve společnosti není s muži zcela
vyrovnané, což má podle odborníků na vznik depresí také vliv.
Hladina hormonů v ženském těle navíc kolísá a přispívá ke změně
nálad.


Kateřina Krausová - ČTK

Komentáře (13)

  • Obrázek uživatele wiw
    wiw (anonym)

    Prosim Vas, ja Vas citam pravidelne a Vy vynechate RAKA??? Kde je rak???

    Říj 19, 2004
  • Obrázek uživatele Luboš Mudroň
    Luboš Mudroň (anonym)

    Pracuji jako světelný technik a projektuji osvětlení a ze zkušenosti vím, že potřeba světla je záležitost značně individuální a také vývojem během historie je dána naše potřeba světla. Doma preferuji teple bílé světlo velmi nízkých intenzit - max. 20 luxů. V kanceláři je mi příjemné světlo o intenzitě 500 - 2000 lx, jasně bílé bez teple bílého zbarvení - jasně vím - jsem v práci, musím dělat. Večer při víně si nedovedu představit pod jasně bílou zářivkou, to chce svíčku a tak 5 lx, možná i méně. Když v práci studuji plánky, vyhovuje mi 2000 lx, při počítači maximálně do 500 lx. Deprese z nedostatku světla nemívám, organizmus v zimě odpočívá a je zvyklý na nižší dávky. Přesvětlování není vždy dobré, jednak je to energeticky náročné a jednak mi to přijde proti přírodě. Podívejte se například na bitvu astronomů s osvětlovacími techniky o "světelné znečištění". Já sám se rád podívám na hvězdy a pokud projektuji osvětlení kostela, snažím se ho udělat kulturně, aby to nebylo opálené světlem, ale aby kostel byl architektonicky zajímavě nasvícen a abych vytvořil spíše tajemno a mystiku, než to oplácat ze všech stran. Srovnejte sv. Jakuba a sv. Barboru v Kutné Hoře - který se vám líbí více ? Takže bych řekl - ano, světlo v každém případě potřebujeme, ale inteligentně a s rozmyslem navržené.

    Říj 17, 2004
  • Obrázek uživatele coroner
    coroner (anonym)

    Článek vychází z tradičního pojetí jakýchsi bytostí, které reagují na všechny podněty stejným způsobem, což je zásadní omyl. V rámci zachování polarit, které jsou k existenci života na Zemi nezbytné, existují dvě základní skupiny lidí, které na stejné podněty reagují naprosto opačným způsobem. Krajní polarity - světlo a tmu - při umělém osvětlení většinou redukujeme na více nebo méně světla, což tvoří (můžeme-li si vybrat) zároveň přirozenou kompenzaci "naturelu" příslušné skupiny lidí, do jaké náležíme. Když si vybrat nemůžeme, mohou se negativní dopady projevit třeba ve zmíněném poklesu imunity a depresích. Nesmíme však zapomenout, že u druhé skupiny dochází k poklesu imunity a depresím právě při nadbytku světla.

    Říj 16, 2004
  • Obrázek uživatele Pája
    Pája (anonym)

    že k dobré pohodě přispívá brzké vstávání?????Já z toho mám naopak deprese!!!!Celý život dojíždím do zaměstnání a vstávám dřív ve 4,teď před pátou,tak vím,o čem mluvím.Že mi světlo schází je pravda,ale mně chybí sluníčko,a můžu doma svítit,až se zavaří elektroměr,ale rozhodně mi to na náladě nepřidá.

    Říj 22, 2004
  • Obrázek uživatele Martin
    Martin (anonym)

    Mam ten pocit, ze nekde nekdo rekl, ze se ma hodne svitit a pak to po nem kazdy chytrak papouskuje. Ja osobne mam radeji svetlo tlumenejsi, hlavni je at ma prijemnou teplou barvu. Bile zarivky ve mne vyvolavaji pocit ze je pulnoc i kdyby bylo poledne. Proste cim vice a intenzivneji se sviti, tim mam vetsi pocit, ze dny jsou kratsi. A pustit si rano po probuzeni takovou svetelnou bombu, jak se pise v clanku, tak to by asi nebyl prijemny zacatek dne. Co myslite? Jake mate zkusenosti?

    Říj 15, 2004
  • Obrázek uživatele Petr Pavelka
    Petr Pavelka (anonym)

    Je známou skutečností, že podzim sám o sobě vyvolává melancholii až deprese. Člověk si více uvědomuje v tomto období své nedostatky a trable. V extrémním případě to může skončit i dobrovolným ukončením života. Tma, zima, šero... To jsou vlivy, které tyto depresivní stavy mohou významně zesilovat. Jindy ale působí tma, šero či intimní osvětlení spíše romanticky. Je dobré si uvědomovat popsaný vliv podzimu a případnou depresi brát jako běžnou, přechodnou indispozici. Prostě s rozumným nadhledem a nenechat se jí ničit. Prudké světlo, zvláště po ránu, rozhodně není ničím příjemným a spolu s cestou do práce to může být samo o sobě depresivní.

    Říj 16, 2004
  • Obrázek uživatele IV
    IV (anonym)

    Zajímalo by mě, jestli se dají sehnat nějaké lampy, které imitují denní světlo, ale aby nestály od 5000 Kč výše? Vždyť ty zářivky nemůžou být zas tak drahé.........

    Zář 16, 2007
  • Obrázek uživatele Jan Kondziolka
    Jan Kondziolka (anonym)

    Naprosto souhlasim s panem Mudronem. To co tu autor pise muze byt sice pravda co se tyce vlivu na psychiku, ale podobne jako v souvisejicich clancich tady plati ALE! Pokud si tak elegantne posunete bologicke hodiny na leto, tak nejenze nemate deprese, ale v lete take clovek hromadi zasoby na zimu, coz muze vest k obezite a nedostatek tmy muze podle nekterych pruzukumu byt jeden z faktoru vzniku rakoviny (kvuli omezene tvorbe melatoninu)

    Lis 26, 2007
  • Obrázek uživatele Libuše
    Libuše (anonym)

    Také nemůžu souhlasit s tím, že by mi brzké vstávání přidávalo na náladě, je tomu přesně naopak. Lidský organismus je nastaven nejenom na denní biorytmus, ale také na sezónní. V zimě máme přirozeně větší potřebu spánku než v létě. Čím více se přirozeným biorytmům bráníme, tím více se dostáváme z rovnováhy a tím více jsme nemocní.To, že si někdo dělá z podzimu léto tím, že si rozsvítí v pět ráno na plné koule, mu možná zlepší náladu, ale myslím, že se to projeví někde jinde na jeho zdraví či psychice. Navíc bych ráda věděla, jak dlouho mu takový režim vydrží...

    Bře 20, 2008
  • Obrázek uživatele Klára L
    Klára L (anonym)

    Použití světla jako léčby má smysl jen tehdy, pokud to člověk potřebuje, není to pro všechny. Ale únava, přejídání se sladkým, nekoncentrování se, podrážděnost, porucha spánku a libida .... v souvislosti s úbytkem světla se světlem ovlivnit dá, deprese taky. Informace viz wwwsvetlo-lecba.cz. K

    Lis 25, 2009
  • Obrázek uživatele Doporučuji knihy Johna Virapena - pravda o lécích
    Doporučuji knih... (anonym)

    Přiznání bývalého ředitele velké farmaceutické společnosti John Virapen - Nežádoucí účinek: SMRT "Podplatil jsem jednoho švédského profesora, abych urychlil registraci léku Prozac ve Švédsku," říká John Virapen. Tato kniha vypráví pravdivý příběh o korupci, podplácení a podvodech. Napsal ji bývalý ředitel farmaceutického koncernu Eli Lilly & Company Dr. John Virapen, který zná interní praktiky a postupy používané ve farmaceutických gigantech. Za 35 let svého mezinárodního působení odpovídal za marketing několika léčiv. Všechna měla nežádoucí účinky. John Virapen šel s pravdou ven a předkládá vám knihu plnou malých tajemství, o kterých jste se vlastně nikdy neměli dozvědět. http://gnosis9.net/obchod/?john-virapen,257

    Pro 28, 2014
  • Obrázek uživatele nevím
    nevím (anonym)

    Použití světla jako...jestli jsem depresivní. Ale nesnáším tmavé dny, když je hodně zataženo, tak se musí svítit. Silné zářivkové osvětlení, to mám rád. Pokud v práci kolegové svítit nechtějí, v kanceláři je pak šero, tak to je pro mě velmi nepříjemné. Miluji sluneční svit, když po dnech s velkou oblačností přijde jasná obloha, to je skvělé. A mám rád silné osvětlení místností. Doma na pokoj 18m2 mám ekvivalent tří stovatových žárovek.

    Pro 28, 2014
  • Obrázek uživatele Kikina
    Kikina (anonym)

    jestli jsem depresivní. Ale...Tak to mi věř, že depresivní nejsi a o skutečné depresi nic nevíš. A to buď fakt hodně rád.

    Pro 28, 2014

Přidat komentář

Reklama

Reklama