Jak zvýšit efektivitu mentální práce

Tak rádi bychom nacházeli jednoduchá řešení! Ta ale bohužel k velkým úspěchům nevedou? Pokud se chceme koncentrovat a dostat ze svého mozku to nejlepší, bude to chtít trochu práce a píle, ale výsledek bude stát za to.

Co stojí v cestě naším úspěchům?
Prokrastinace neboli chorobné odkládání povinností

Prokrastinace není lenost, ale neschopnost přemluvit sám sebe k činnostem, které bychom měli nebo chtěli dělat. Odkládání úkolů nám brání prožít život naplno. Pokud si máme vybrat ze dvou podobných, těžko porovnatelných variant, s největší pravděpodobností vybereme tu třetí - něco naprosto nedůležitého nebo prostě neděláme nic.
Všichni máme k dispozici 24 hodin denně. Čím je naplníme, záleží jen na nás, na naší produktivitě a efektivitě. Technicky řečeno: minimalizujeme náklady a maximalizujeme zisky ? Podle některých průzkumů lidé v životě litují více toho, co v životě neudělali, než toho, co udělali. Proto je našim cílem prokrastinaci omezit na minimum.

Nechejte vaši mysl plout na vlně FLOW
Flow můžeme popsat jako stav mysli, kdy nás plně „pohltí“ aktivita, které se věnujeme. Často ho zažíváme při volnočasových aktivitách, které nás baví, můžeme ho však zažít i při práci. Tento stav můžeme pojmenovat také jako bytí v přítomném okamžiku, být zapálená či koncentrovaný.

Abychom mohli pobývat ve flow, potřebuje se naše mysl plně soustředit na jednu věc. Platí zde přímá úměra: čím lepší soustředění, tím lepší výsledek. K tomu nám pomáhá určení jasného cíle, jasné stanovení pravidel a konkrétní činnosti, které se v danou dobu věnujeme.

Poznejte svůj biorytmus
Skřivan nebo sova? Někteří z nás jsou efektivnější spíše zrána, jiní odpoledne a v noci. To ale není jediný důležitý faktor, který ovlivňuje naši produktivitu a efektivitu během dne. Významný vliv na naše soustředění má náš osobní rytmus dne.
Co s tím? Během každého dne máme svá minima a maxima. Kdo je dokáže zmapovat a využít, ten má vyhráno. V maximech se věnujte náročným úkolům, které si žádají soustředění a kreativitu, naopak v době útlumu zařaďte rutinní činnosti nebo odpočinek.

Dobře volte „společníky“
Řada z nás používá při únavě nebo pro podporu soustředění psychostimulanty jako je káva, energy drinky nebo kolové nápoje. Pokud si však během jednoho dne dopřejete třetí nebo dokonce čtvrtý šálek kávy, může se stát, že na vás padne ještě větší únava. Efektivnější je podpořit mozkové funkce přímo látkami, které podporují mozkové funkce a paměť. Patří mezi ně především omega-3 mastné kyseliny, důležité jsou také vitamíny skupiny B - především B1, B2, B6, B12 a kyselina listová.

Naučte se nedělat nic
Dopřejte si lenošení - abyste mohli pořádně „zabrat“, je třeba umět i pořádně odpočívat. Pro odpočinek platí stejné pravidlo jako pro práci - pokud odpočíváte, odpočívejte na 100 %, nenechte se vyrušovat myšlenkami na práci a povinnosti.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související články: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama