Jak zvládat stres v práci

Mnoho lidí, kteří jsou v práci stresovaní, zároveň cítí bezmoc s tím cokoli udělat. Často sami sebe přesvědčují o tom, že stres k jejich práci patří a že by se s ním měli být schopni vyrovnat. Avšak existují možnosti, jak pracovní stres zvládnout.

Co můžete dělat?

Někdy mají lidé obavy, že pokud si postěžují nebo zkusí dělat změny, svou práci ztratí. Tak s tím lidé válčí, zatímco strádá jejich zdraví i rodinný život. Existuje však spousta způsobů, jak snížit stres související s prací na úroveň, kdy se dá zvládnout.

Pomůže, když si zvládání stresu rozdělíte do tří hlavních oblastí:

1. Změna myšlení
2. Změna chování
3. Změna životního stylu

Změna myšlení

Nejdůležitějším krokem pro změnu myšlení je, aby jste se přestali se stresem smiřovat a uvědomili si nutnost změny. Stres vás uvádí do začarovaného kruhu, který likviduje vaši schopnost přemýšlet o věcech s čistou a chladnou hlavou ? a to zejména o věcech, které vás na prvním místě stresují.

  • Zkuste přemýšlet o své práci nově ? promyslete co vás stresuje a položte si otázku ?Mohl bych to dělat jinak?? Vyrovnejte se s nezbytnými pravidly, která jste nastavili vy nebo jiní a zkuste být flexibilnější v tom, jak přistupovat k problémům. Pokud si nejste jistí, proč máte pocit, že se cítíte stresovaní, veďte si deník stresu.
  • Vytvořte si ve své mysli jasný obrázek benefitů i věcí, které vás odrazují od práce. Nastavte si cíle, jakých chcete v práci dosáhnout ? přemýšlejte, jestli je vaše práce s těmito cíli v souladu. Buďte k sobě upřímní a podívejte se na to, kam ve své práci spějete. Pokud nikam, je zřejmě čas na změnu.
  • Přemýšlejte o způsobech, jakými zvládáte časový nátlak, termíny, zodpovědnosti a změny. Možná si potřebujete vytvořit nový způsob myšlení, aby vás všechny tyto věci přestaly zahlcovat.

    Zaměřte se na příčiny stresu

    Prvním krokem jak zvládat stres je identifikovat to, co vás stresuje. Následuje několik běžných příčin stresu, které souvisejí s prací:

  • Máte příliš mnoho nebo příliš málo práce
  • Nemůžete ovlivňovat záležitosti, které jsou pro vás důležité
  • Termíny a další druhy časového nátlaku
  • Chybí vám výzvy nebo v práci zažíváte pocity nudy
  • Požadavky klientů
  • Frustrace z rutiny nebo pravidel na pracovišti
  • Pocit, že jste málo placeni nebo že jste podceňováni
  • Nevycházíte s kolegy
  • Nemoc nebo nepříjemné pracovní podmínky
  • Problémy s vybalancování práce a rodinného života
  • Dlouhé cesty do a z práce

    Změna chování

    Dalším podstatným krokem v boji proti stresu v práci je přestat se chovat jako bezmocná oběť a začít dělat něco pozitivního.Následují užitečné strategie:

  • Vybudujte si podpůrnou síť spolupracovníků, se kterými můžete mluvit a ventilovat své starosti a kteří by vám pomohli přijmout opatření.
  • Hovořte se svým odborovým zástupcem nebo s vedoucím úseku. Ti by vám mohli pomoci se změnami ve vaší pracovní náplni.
  • Získejte více informací ohledně stresu na pracovišti z literatury či internetu.
  • Nastavte si efektivní strategie časového managementu.
  • Naučte se cvičební techniky, které vám pomohou udržet symptomy stresu pod kontrolou, jako je imaginace v kombinaci s relaxačními metodami, jóga, autohypnóza nebo meditace.
  • Změňte své kulturní návyky, prostředí, chování nebo organizaci. To je příliš velký úkol pro kteréhokoliv jednotlivce, zejména pro toho, kdo se cítí obzvlášť stresován. Můžete si ale pomoci například tím, že provedete malý průzkum stresu mezi svými kolegy. Také můžete povzbudit své zaměstnance, odbory nebo profesní organizaci, aby se pokusili o změnu. V níže uvedeném boxu můžete vidět příklady kroků, které může vaše organizace zvažovat.

    Organizační změny pro snížení stresu

  • Zlepšete uspořádání a podmínky ve svém pracovním prostředí.
  • Definujte úlohy a zodpovědnosti svých zaměstnanců.
  • Zajistěte, aby povinnosti zaměstnanců odpovídaly jejich schopnostem a zdrojům.
  • Vytvořte takové pozice, které nabízejí smysl a stimulaci a vytvořte pro své zaměstnance příležitosti, kdy mohou využít své schopnosti.
  • Dejte zaměstnancům příležitost účastnit se na rozhodnutích, která mohou ovlivnit jejich práci.
  • Ujistěte se, že mezi všemi úseky na vašem pracovišti dobře funguje komunikace.
  • Nastavte jasné plány pro rozvoj kariéry a vypořádejte se s jakýmikoliv nejistotami ohledně budoucnosti zaměstnanců.
  • Nastavte pohyblivou pracovní dobu a další strategie tak, aby jste pomohli zaměstnancům vyvážit jejich pracovní a rodinný život.

    Změna životního stylu

    Nezdravý způsob života zvyšuje stres. Přemýšlejte o způsobu svého stravování, o svých návycích a prostředí kolem vás.

  • Začínáte svůj den dobře odpočatí? ? Pokud ne, najděte způsob, jak zlepšit své spací návyky nebo jak mít více kvalitního spánku.
  • Míváte výživnou snídani, která vám dodává více energie? ? Nevynechávejte snídani ? bez ní trpí tělesné i mentální výkony.
  • Ženete se pravidelně do práce se zpožděními nebo vás cesta do práce stresuje? ? Proč nezměnit své ranní návyky, aby jste se do práce dostali ve větším klidu. Naplánujte si pracovní záležitosti večer předtím, vyjeďte dříve nebo si najděte jiný způsob, jak se dostat do práce.
  • Přispívají vaše pracovní podmínky k vašemu stresu ? stísněnost, nedostatek osobního prostoru, příliš mnoho hluku, špíny nebo nepořádku? ? Pracujte se zaměstnanci na tom (zde mohou pomoci vaše odbory), aby jste našli řešení.
  • Potřebujete kofein, cigarety nebo alkohol, aby jste den přežili? ? Tyto stimulanty se mohou jevit jako dobrá pomoc, ale obvykle pouze přispívají k tomu, že se lidé cítí méně zdraví. Začněte pít kávu bez kofeinu a začněte pracovat na tom, abyste omezili kouření nebo alkohol.
  • Stravujete se zdravě? ? Vyrovnaná, zdravá strava je zásadní pro zvládnutí stresu. Velké obědy mohou velmi snížit vaši výkonnost ? proč si místo oběda raději nezaplavat.
  • Máte každý týden naplánovaný čas na pořádnou relaxaci? - Sport, koníčky nebo stačí dobrý film ? nic než práce a žádná hra, to je jistota, že se stres dostaví.



    Horké tipy

  • Můžete snížit stres ve své práci ? myslete pozitivně a věřte ve své schopnosti.
  • Naučte se ovládat tělesné symptomy ? relaxační techniky jako meditace jsou užitečné v práci i doma ? po celý váš život.
  • Nebuďte příliš hrdí na to požádat o pomoc, pokud ji potřebujete, zvláště co se týká změny kultury na pracovišti a pracovních podmínek.


    Zdroj: Plus
  • Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
    Diskuze ke článku
    Přidat komentář

    Komentáře (15)

    • Obrázek uživatele Milena
      Milena (anonym)

      Co když je to v práci v pořádku, ale doma to není ono osobně to co popisujete jako stres v práci já mám doma co stím máte radu děkuji

      Srp 07, 2007
    • Obrázek uživatele Eva
      Eva (anonym)

      A nebo naopak-proti klasickémi mobbingu těžko pomůže ,,změna myšlení"...

      Srp 07, 2007
    • Obrázek uživatele Návštěvník
      Návštěvník (anonym)

      Manžel si našel přítelkyni? Klikněte na: http://hochmannova.blog.idnes.cz/c/8231/Manzel-si-nasel-pritelkyni-Klidek.html;t2

      Srp 07, 2007
    • Obrázek uživatele Návštěvník
      Návštěvník (anonym)

      Vyměnit přítelkyni :-)

      Srp 16, 2007
    • Obrázek uživatele Jana
      Jana (anonym)

      Ahoj nejsi sama, a taky by mě zajímala odpověď.

      Zář 10, 2007
    • Obrázek uživatele Kamča
      Kamča (anonym)

      já mám bohužel stresy v práci i doma a skončila jsem u psychologa. Našla jsem si ho prostřednictvím rodinné známé, jelikož jsem to už nezvládala. Kolabovala jsem a musím říct, že jsem už 2 měsíce na nemocenské kvůli nervům. Největší ktastrofa je, že mi je teprve 23 a mám být aktivní žena. teď se snažím dávat dohromady a doufám, že se mi to brzy povede - bohužel musím konstatovat, že do této situace mě přivedla rodina samotná a musím si pomoci sama, takže dokud nezaberu sama, nikdo jiný mi nemůže pomoci. Má rada - nechceš-li sám, druhý to za tebe nezvládne

      Zář 10, 2007
    • Obrázek uživatele jaroslava
      jaroslava (anonym)

      pravda je,ze si clovek musi pomoc sam.Dokud je mlady tak to zvladne dobre.Ja uz jsem v letech a ziji ve stalem stresu ani psycholog me nepomaha.Nekdy je toho na jednoho clovicka proste moc

      Říj 01, 2007
    • Obrázek uživatele coroner
      coroner (anonym)

      Jako "literaturu" doporučenou k prostudování bych všechny odkázal na stránky http://www.dfens-cz.com/search.php?rstext=all-phpRS-all&rstema=10 Jsou zde uvedeny i určité "návody", jak je možné řešit stresující situace na pracovišti, což se týká i rozborů možných šancí na úspěch. Čtení je to sice neveselé, ale jako určitá forma psychoterapie prospěšné, protože se minimálně přesvědčíte, že podobné problémy má víc lidí. Navíc si nebudete dělat zbytečné naděje, že se snad někdy na vašem pracovišti něco může změnit. Včas se vám tedy snad podaří rozhýbat k nějakému radikálnímu kroku, než vám třeba dojde až v důchodovém věku, že bylo skoro všechno ve vaší pracovní oblasti života špatně. Stres na pracovišti nevzniká náhodou. Mívá jej na svědomí většinou neschopný (nebo až příliš schopný) management firmy. Dvojnásob pak v takovém případě platí, že "kdo uteče, ten vyhraje".

      Říj 16, 2007
    • Obrázek uživatele Jana
      Jana (anonym)

      to kamča: a co deláš za práci že te to tak zmohlo?

      Říj 17, 2007
    • Obrázek uživatele Andy
      Andy (anonym)

      Změna myšlení je jediné východisko! Sestavte si priority a systém jejich plnění, pak na vás stres nebude útočit. Ke všemu přistupuju v klidu a koncentrovaně! Pokud nejsem, jdu se projít a vyvětrat hlavu, když nehoří, nezblázním se, když hoří, máknu, ale samozřejmě nenechávám vše na poslední chvíli:)) Klid v duši i v hlavě je k nezaplacení! Chce to jen dobře poskládat a řídit se systémem! Zkuste to:))

      Říj 17, 2007
    • Obrázek uživatele sydek
      sydek (anonym)

      chlastejte :) pýchejte

      Feb 08, 2008
    • Obrázek uživatele Panalam
      Panalam (anonym)

      To já mám stres ani nevím z čeho, prostě sám přijde z ničeho nic.

      Říj 14, 2010
    • Obrázek uživatele Jirka
      Jirka (anonym)

      jsem překvapen četností výskytu chyby "aby jste" v textu jinak kultivovaného a zjevně vzdělaného autora. Tím spíš, že použil i správný tvar "abyste"

      Bře 14, 2015
    • Obrázek uživatele Maňásek
      Maňásek (anonym)

      Mám velký stres v práci a i v soukromí už ho nezvladam co stim

      Zář 11, 2016

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama