Jak se osvobodit od deprese

Deprese není - přestože byste možná byli rádi, kdyby tomu tak bylo - jakási přírodní síla, která na vás padne zvenčí, odněkud shůry. Depresi (doslova stlačení) si způsobujete sami - samozřejmě nevědomky. Jakmile si to ale uvědomíte, je to jen ve vašich rukou. Bud můžete pokračovat ve "stlačování", anebo toho nechat. Pokud se rozhodnete s tím přestat, a to včas, protože stejně jako u pomačkaného polštáře i vám bude chvíli trvat, než si znovu postupně "načechráte peří", deprese zmizí a vám nezbude, než si pro svůj popis najít jiná slova, protože výraz "mám depku" už nebudete moct použít.

Říká se, že v játrech přebývá naše vnitřní přirozenost, divoch, který kdysi naplno křičel, že chce mámin prs, a nedělal si starosti s rušením sousedů, který běžel lesem a samou radostí nad novým dnem řval (jako na lesy!), v nejmenším nedbaje na nějaká společenská faux pas. Takhle se choval předtím, než společenská pravidla zasáhla do ničím neomezených reakcí lidského chování. I vy byste jednali stejně, kdybyste se ovšem nebáli, že narazíte.

Vaše divokost musí být přirozeně (či spíš nepřirozeně) pod kontrolou, pokud chcete na relativně malém obyvatelném povrchu planety úspěšně žít se šesti miliardami jiných lidí. Jenže mít ji pod kontrolou ještě neznamená ji stlačovat. Mít ji pod kontrolou znamená uchovávat ji tak, abyste ji mohli podle libosti použít neboli usměrnit způsoby, které budou ku prospěchu vám i všem lidem kolem - nebo jim přinejmenším nebudou vadit ani ubližovat. K takovým způsobům patří cvičení, práce a společenská interakce.

Je to právě čcbi jater, co vás pohání vyrazit mezi lidi a hrát si (odpovídajícím způsobem). Můžete provozovat tělesná cvičení (v celé jejich rozmanitosti, počínaje nesoutěživými "sporty", jako jsou například jóga, tai-či, tanec, lezení po skalách či posilování, až po soutěživé sporty, jako tenis, fotbal, americký fotbal nebo cokoli, co máte rádi), pracovat pro obživu nebo pro dobrou věc (i práce je hra), nebo si jen tak vyrazit ven a s bušícím srdcem nasprejovat domy načerveno. Když je jaterní čchi slabá (stlačená), postrádáte pocit hry. A naopak, když si nehrajete, čcbi jater klesá.

Nejdříve se tedy musíte znovu naučit si hrát. Začněte nějakým nesoutěživým sportem a rozpomeňte se, jak si hrát s vlastním tělem. Zapište se do kurzu jógy, břišního tance, horolezectví, tance nebo čehokoli, co vás přitahuje. Každý den se pořádně projděte nebo si zaběhejte. Provětrejte se. Před začátkem nového dne se protáhněte, abyste nebyli ztuhlí, nebo si v obýváku zatancujte na nějakou příjemnou melodii. Cokoli je spojeno s vaším tělem, myslí, energií a silou vůle stimuluje čchi jater a pomáhá obnovit přirozený pocit vzrušení (z toho, co právě děláte).

Spolu s nárůstem vašeho sebevědomí ze schopnosti propojit tělo a mysl a s obnoveným prouděním jaterní čchi začněte experimentovat s riskováním v zaměstnání. Riziko činí vaše vztahy s lidmi, s nimiž jste v každodenním kontaktu, intenzivnějšími, neboť (stále častěji) odkládáte masku a vaše komunikace je přirozená, nikoli v rámci role (pracujícího člověka). Chvalte své kolegy, ptejte se jich, jak žijí, svěřte se jim, čím právě procházíte vy sami (aniž byste to brali jako záminku k předvedení své sebelítosti), a buďte připraveni (stále častěji) vyslechnout také ostatní.

Jak se bude vaše sebedůvěra, víra ve vlastní schopnost propojit tělo, mysl a nyní i vnější svět (ostatní lidi) postupně zvyšovat, zajděte se svými experimenty ještě dál a rozšiřte rozsah vzájemného působení i na společenskou sféru. Nenásilně se přinuťte říct "ano" na pozvání, které jste dříve odmítali (samozřejmě za předpokladu, že má nějaký smysl), bavte se s přáteli doma, v barech, restauracích (nebo kdekoli, kde se vám opravdu líbí) a netančete už jen v obýváku, ale i na veřejných místech.


Následující postup podpoří vaši jaterní čchi a ta vám zase pomůže, abyste se všem těmto příjemným věcem mohli věnovat.

Stoupněte si, rozkročte se na šířku ramen, pokrčte kolena, podsaďte pánev, vytáhněte krční páteř, bradu mírně přitáhněte k hrudi, ruce nechtě při těle. Dýchejte rovnoměrně, hluboce a plynule, uvolněte tělo i mysl. Zhluboka se nadechněte a zatněte pěsti. Ještě při pokračujícím nádechu opište pomalu oběma rukama široký vnější oblouk (jako byste chtěli někoho s velikým rozmachem Praštit), dokud se opět nestřetnou před hrudníkem. Rozevřete pěsti, lokty před tělem přitáhněte k sobě, takže obě dlaně směřují vzhůru ke stropu, pomalu zhluboka vydechněte a vyslovte léčivý zvuk pro čchi jater "Ššššššššššš!", přičemž spojené lokty (pomalu a jemně) přitáhněte k břichu.


Zopakujte tento cyklus maximálně devětkrát; při nadechování si představte, že vdechovaný vzduch je prosycený hravým temperamentem, který vám zaplaví játra (vpravo pod žebry) i vašeho "vnitřního divocha". Při výdechu si představte, že se zvukem "Ššššššššššš!" se nese všechna opotřebovaná, vyčerpaná čchi jater a vypusťte ji ústy ven.


Až tak učiníte, spolkněte několik kapek květinové esence z květu hořčice dr. Bacha a autosugestivně proneste následující věty:


" Nyní jsem si vědom, že jsem to já sám, kdo mě deprimuje, neboť v sobě potlačuju přirozenou hravost. Je naprosto v pořádku, abych v tom pokračoval tak dlouho, dokud to budu shledávat zábavným, přínosným a ve všech směrech obohacujícím. Já sám se také mohu svobodně rozhodnout, že jednou nechám svou hravou mysl hrát si způsobem, který jí bude vyhovovat. Tímto ruším svou povinnost zaobírat se pochmurnými náladami, sebeobviňováním, nenávistí vůči sobě samému, sebelítostí a jinými projevy deprese. Právě tedse osvobozuju, odcházím a jdu si hrát."


Zdroj: Bosonohý lékař - Osvobození mysli, nakladatelství Metafora

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (7)

  • Obrázek uživatele Martina Francová DiS.
    Martina Francov... (anonym)

    Jsem fyzioterapeutka a dlouhou dobu se zabývám funkčními poruchami pohybového aparátu.Zvláště v poslední době si palčivě uvědomuji souvislost psychických obtíží (zejména deprese)se vznikem a progresí somatických obtíží.Váš článek mně velmi inspiroval, je povzbuzující že naše vnitřní rozpoložení je pod naší kontrolou.Inspirativní je cvičení, kde se propojuje dech-fyzický pohyb a zvuk.Neupadejme tedy v nečinnost, buďme kreativní a hraví.Pomůžeme své duši i tělu!

    Led 07, 2007
  • Obrázek uživatele michal
    michal (anonym)

    trpím depresí 22 let, když se probudíš a je ti tak špatně , že se nemůžeš hnout, všechno uvnitř tě bolí a jediné na co máš chuť je umřít , tak se prostě k cvičení nedostaneš. tohle jsou kecy lidí co depresí nikdy netrpěli, zlom si nohu a pak se dej do tance, taky to nejde-prostě nemoc tě pralyzuje, v nejhorším upadneě bolestí do bezvědomí

    Dub 09, 2007
  • Obrázek uživatele yaryna pro michala
    yaryna pro michala (anonym)

    smiř se se změněným vnímáním najdeš jeho kouzla a hledej osvícení v tom že budeš žít bez jakékoli msty, nenávisti a sebelítosti

    Kvě 02, 2007
  • Obrázek uživatele Lea
    Lea (anonym)

    Prave jsem zjistila, ze muj manzel patri do skupiny "manipulator" a jeste k tomu se momentalne nachazi v hluboke depresi, kterou si samozrejme nepriznava a nehodla s tim nic delat. Mame dve male deti, coz je pro me hnaci motor k tomu, aby se nase manzelstvi a rodina dostalo opet do normalu. Snazim se s nim promluvit, ale konci to zpravidla hadkou a tim, ze je to pro nej neresitelna situace - tecka. Mysli si nekdo, ze je zde jeste sance, abychom mohli normalne fungovat? Vim, ze je zapotrebi, aby chteli oba, ale s nim se neda rozumne mluvit, on sam je velice zmateny clovek, ktery nevi, co chce. Jak to mam dal snaset? Mam ho ignorovat a cekat, az mu to dojde, az bude chtit sam? Nebo se mam nadale snazit o tomto problemu s nim mluvit? Momentalne to vsak nefunguje, nebot dostavam odpovedi typu, ze do nej furt rypu, a ze se mu chce spat. Takze to je taky jedine ve vetsine casu, co dela, kdyz je doma. Je odtud nejaka cesta ven? Prosim o jakykoliv prispevek, dekuji.

    Feb 11, 2008
  • Obrázek uživatele jana
    jana (anonym)

    Promiň , ale nikdo se z nás nezmení.Možna na chvilku, ala nakonec je to zase on!!

    Feb 11, 2008
  • Obrázek uživatele Rochester
    Rochester (anonym)

    Leo,nakopej mu prdel,páníček žádný problém nemá,on je zcela zdráv a blbá seš ty,jak také jinak,že.Pokud budeš vedle něho dál existovat - nikoli žít,protože to se životem nedá nazvat - zblázníš se,spolehlivě.Deprese je nakažlivá.Budeš muset s ním promluvit jako s alkoholikem.Jdi se léčit,jsi nemocný,pokud ne - zničíš náš vztah.Tečka.Kruté,bolestné - účinné.

    Feb 11, 2008
  • Obrázek uživatele Doporučuji knihy Johna Virapena - pravda o lécích
    Doporučuji knih... (anonym)

    Přiznání bývalého ředitele velké farmaceutické společnosti John Virapen - Nežádoucí účinek: SMRT "Podplatil jsem jednoho švédského profesora, abych urychlil registraci léku Prozac ve Švédsku," říká John Virapen. Tato kniha vypráví pravdivý příběh o korupci, podplácení a podvodech. Napsal ji bývalý ředitel farmaceutického koncernu Eli Lilly & Company Dr. John Virapen, který zná interní praktiky a postupy používané ve farmaceutických gigantech. Za 35 let svého mezinárodního působení odpovídal za marketing několika léčiv. Všechna měla nežádoucí účinky. John Virapen šel s pravdou ven a předkládá vám knihu plnou malých tajemství, o kterých jste se vlastně nikdy neměli dozvědět. http://gnosis9.net/obchod/?john-virapen,257

    Pro 28, 2014

Přidat komentář

Reklama

Reklama