Je identita muže a ženy stejná?

Carol Gilliganová z Harvardovy univerzity ve své knize Jiným hlasem (In A Different Voice, 1982) přesvědčivě argumentuje, že muži a ženy si nevytváří svou identitu stejně.

Chlapci a muži mají sklon posuzovat zralost podle schopnosti úspěšně se oddělit od druhých. Hledání samostatnosti začíná, když se batole oddělí od rodičů. Potom v dospívání chlapci znovu hledají nezávislost od rodiny a institucí, které se o ně starají. Dokonce i v manželství, pokud je muž příliš závislý na své ženě, může být označován za bábovku či slabocha. Po celý život je mužská identita svázána se schopností oddělit se, stát se samostatným či nezávislým na intimních vztazích, které by mohly narušovat profesní úspěch.


Na druhé straně ženy objevují významnou část své identity ve vztazích. Když muži popisují, kým jsou, poukazují na své úspěchy ve světě, zatímco ženy často zdůrazňují své role matky, dcery, sestry, přítelkyně. Ženy si cení více intimity než odloučení od druhých. Vázanost, kterou muži považují za slabost, ženy považují za ctnost.

Jelikož mužskost je definována pomocí odloučení a ženskost pomocí připoutání, je mužská identita ohrožena intimitou, zatímco ženská identita je ohrožena odloučením. Muži tedy mívají potíže se vztahy a ženy s osamostatněním.


Jaké důsledky můžeme vyvodit z pozorování Gilliganové?


Za prvé, ženám může trvat déle, než si vytvoří jasnou identitu. Ve skutečnosti se část jejich identity formuje až po svatbě ve vztazích s manželem, s původní rodinou, s přáteli, spolupracovníky a nakonec i s dětmi. V mnoha ohledech může být formování identity pro ženu složitější. A samozřejmě, osobní růst ženy ne vždy zapadá do tradičních mužských paradigmat "zdravého" vývoje a neměl by být podle nich posuzován.

Za druhé, Gilliganová zpochybňuje hodnoty spojované s rozvojem a úspěchy muže. Důraz muže na odloučení může vést k postupu v zaměstnání. Obrazně řečeno, úspěšný muž sedí na vrchní příčce žebříku a jeho soupeři zůstali pod ním. Avšak pro ženu, tvrdí Gilliganová, není úspěchem sedět sama na vrcholu, odloučena od ostatních. Místo toho by se dalo říci, že úspěšná žena se nachází uprostřed pavučiny kontaktů. Jelikož pro ženu jsou klíčové láska, kontakty a vztahy, budování její identity se může od muže radikálně lišit.


Zdroj: G. Kenneth West: Dobrodružství psychického vývoje, nakladatelství Portál

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (12)

  • Obrázek uživatele Martina
    Martina (anonym)

    Také jsme si tento krém koupila. Že by zmizely vrásky jsem si ale nevšimla. Pište si tyto nesmysly prosím na jiné servery. Doktorka je, jak jsme do teď doufala, o něčem jiném.

    Lis 06, 2002
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Ten Avon si snad spletl cilovou skupinu. Doktorka neni life magazin pro zeny ( alá hloupocke casopisy ) , ale informacni web o zdravi...fakt se smeju. Kazdopadne Doktorce preju hodne reklamy, vsichni vime, ze je ji velice malo a servery jentaktak prezivaji. Hodne stesti Jana

    Lis 04, 2002
  • Obrázek uživatele Eva
    Eva (anonym)

    Taky používám tento krém, ale neřekla bych, že má až tak překvapující účinky. Čím to asi je?

    Lis 05, 2002
  • Obrázek uživatele Eva
    Eva (anonym)

    Taky používám tento krém, ale neřekla bych, že má až tak překvapující účinky. Čím to asi je?

    Lis 05, 2002
  • Obrázek uživatele gaska
    gaska (anonym)

    Vážený Tomáši, Nemám ponětí o tom, jak se financuje provoz www stránek. Jsem jen uživatelka těchto stránek. Vnímala jsem server jako mající své určité zaměření, podle mého záslužné, osvětové. Jsem si vědoma toho, že i zdravý způsob života, alternativní medicína, přírodní kosmetika, dokonce i duchovní růst mají svou komerční stránku, ta podle mého celou záležitost znehodnocuje, ale budiž, s tím se smiřuju. Co se týče reklamy, jsem ochotná akceptovat reklamu na bannerech, beru ji jako nutnost, smířím se i s obchůdkem doktorky bez ohledu na to, co si o něm myslím. Nicméně mě naprosto šokovala reklama na výrobek v tomto článku, zejména její forma. Za prvé si myslím, že výrobek nemá nic společného s žádnou přirozenou kosmetikou, že je to jeden z milionu ropných výrobků tzv. proti vráskám, běžná chemická kosmetika, a takováto reklama podle mě nemá tématicky na doktorce co dělat. Co mi ale vadí víc, je, že styl článku napodobuje články jinak zaměřené na osobní rozvoj, snaží se vyvolat dojem, že jde o něco důležitého, už jen ta zmínka o osobním růstu postavy o tom svědčí. Vzhledem k tomu, že jde ale o pouhou reklamu (ponechám stranou svůj názor na prostředky pro vyhlazování vrásek), a že to není předem jasné (bylo by nutné srolovat text až dolů, zatímco v časopisech se to uvádí v rámečku textu), dochází k naprostému zprofanování vašich článků a celé doktorky. Nezlobte se na mě, vy máte na věc asi jiný názor, vy zajišťujete chod stránek z praktického hlediska, já si ale myslím, že některé kompromisy nejsou nutné a pokud se udělají, ryzost věci (nebo alespoň její užitečnost) byla jen zdáním. Navrhuji již v resumé článku na úvodní stránce doktorky umístit upozornění, že jde o reklamu, aby bylo hned od začátku jasné, o co jde. Reklamu, se kterou jsem konfrontovaná, aniž bych to mohla ovlivnit svým vědomým rozhodnutím, považuju za sprostou, podlou. V jiném případě riskujete ztrátu minimálně jedné čtenářky, protože já se dalších takovýchto nepříjemných probuzení hodlám vyvarovat.

    Lis 18, 2002
  • Obrázek uživatele Monika
    Monika (anonym)

    To se mi snad jenom zdá!! Nemohu uvěřit tomu, jak podle jste zveřejnili tuto reklamu. Ale opravdu bravo, četla jsem až dokonce. Myslím, že jsem byla na doktorce naposledy!

    Lis 19, 2002
  • Obrázek uživatele Tomáš
    Tomáš (anonym)

    Když si koupíte časopis - zaplatíte za něj peníze a tam naleznete velmi mnoho PR článků. Zde dostáváte informace zdarma, za které my musíme platit - odborníkům, ČTK... Jelikož jsme u reklamní agentury, tak musíme dodržovat smlouvu - všechny tři PR články jsme uveřejnili zdarma jako doplněk grafické kampaně. Tak to prosím vydržte a nebo přijďte s jiným návrhem, jak provozovat web a mít na to finance, které opravdu nejsou malé. Takže reklama nevydělává na živobytí, nýbrž na provoz těchto stránek. Když bude více reklam, budou se moci pro vás zaplatit kvalitnější služby.

    Lis 18, 2002
  • Obrázek uživatele hippo
    hippo (anonym)

    Fakt propadak a chudoba ducha.

    Lis 18, 2002
  • Obrázek uživatele gaska
    gaska (anonym)

    Komerční stránka doktorky se mi zdá nechutná. "Doktorka" se svojí komercializací prostředků na hubnutí nebo na růst poprsí stává spolupachatelem šílenství dokonalé postavy dnešní doby, ale beru to jako nutnost - na živobytí se nějak vydělávat musí. Ale reklamu umístit jako článek, to mě osobně uráží a velmi mě to zklamalo.

    Lis 18, 2002
  • Obrázek uživatele Bodlo
    Bodlo (anonym)

    Vážený pane Tomáši, chápu, že k provozování stránek jsou potřeba finance. Způsob ovšem může být kultivovaný. Proč neudělat část pouze reklamní? Každý návštěvník těchto stránek si pak sám rozhodne jestli se na reklamu podívá nebo ne. Podsouvání komerční reklamy mezi seriozní články považuji za nevkusné a je v podstatě kontraproduktivní. Mnoho lidí kteří tyto stránky navštěvují zde hledají něco jiného než reklamu na pofidérní výrobky a služby. Pokud nechcete přijít o všechny, nebo alespoň převážnou většinu návštěvníků těchto stránek, zmněníte přístup k reklamě.

    Lis 19, 2002
  • Obrázek uživatele Dave
    Dave (anonym)

    V jedné klasické literatuře tohle celé popisuje jedna vesnická babička v tom smyslu, že "chlapi jsou se ženskyma jen kvuli té možnosti "zasunutí". Kdyby tohle nepotřebovali, vystačili by si sami mezi sebou." Daleko jednodušší to pak v tomhle mají gayové a lesbičky - nemyslíte?

    Led 21, 2003
  • Obrázek uživatele akret
    akret (anonym)

    No, myslím, že je to přece jen složitější. Jsou muži, pro které jsou vztahy, intimita, děti, rodina... někdy důležitější než pro ženy. Není v nich prostě jen sexualita. A zas některým ženám děti a rodina moc neříkají a prosazují se v práci. A umí být velmi (mužsky) tvrdé.

    Led 22, 2003

Přidat komentář

Reklama

Reklama