Desatero proti stresu

Stres dnes patří mezi civilizační neduhy, které postihují stále více jedinců. Boj proti němu však neznamená, že je třeba hned myslet na medikaci. Existuje mnoho přirozených technik, které proti němu účinně pomáhají. Jsou dostupné každému a velmi jednoduché. Je třeba o nich pouze vědět.

10 rad, jak bojovat proti stresu

1. Sport místo antidepresiv
„Je prokázáno, že pohyb snižuje napětí i frustraci, zvyšuje produkci endorfinů a činí nás šťastnějšími. Vystavení se přirozenému světlu je navíc nejlepším bojovníkem proti depresím,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který chce projektem Česko se hýbe vést Čechy ke zdravému životnímu stylu. Pokud se necítíte venku hned na běhání, začněte rychlou chůzí. To je nejzdravější cvičení vůbec. Nezatěžují se jím klouby ani páteř - zejména pokud nemáte právě ideální váhu, podporuje posilování středu těla a výborně se s ní hubne. Ozdravný systém nastartujete rychle díky deseti tisícům kroků denně! Podle Světové zdravotnické organizace bychom se týdně měli aktivně hýbat pět krát třicet minut. To není nijak mnoho - přesto si tyto chvíle naplánujte do diářů. Hodláte jít s kamarádkou na kafe? Třicet minut se před tím projděte. Trávíte odpoledne s dětmi? Běžte s nimi ven. Procházka by se měla stát součástí každého dne, stejně jako pravidelné cvičení. Co se týká indoorových aktivit, zde je více než druh cvičení důležité to, aby vás pohyb bavil. „Cvičení může být zábava i ve fitness centrech, kde si můžete vyzkoušet jednou spinning, podruhé zumbu nebo kickbox a mnohá další cvičení, či si najmout trenéra, který vytvoří cvičební plán i cíle vám přímo na míru. Možností je dnes nepřeberně a cvičení je rozhodně zábava, antistresová a brzy příjemně návyková,“ dodává Jana Havrdová.

2. Pojmenovávejte věci pravými jmény
Jsou situace, v nichž se cítíte nepříjemně? Zkuste se zastavit, zamyslet a ten pocit pojmenovat. Možná přijdete na zajímavé věci. „S kamarádkou, s níž se již delší dobu scházíte, vám už není tak příjemně jako dřív? Něco se vytratilo? Zkuste pojmenovat, co už v kamarádství schází. A pokud to nejde do vztahu doplnit, schůzky omezte. Stejně tak si uvědomujte chvíle, kdy vám je krásně. Zastavte se a přemýšlejte - čím to je? Jdete s dítětem ze školky, drží vás za ruku, brebentí a poskakuje radostí. Prodlužte si tyto chvilky. Nenechte si je vzít rychlým doběhem na tramvaj. Běžte domů pěšky. Kolikrát ještě něco tak krásného zažijete?“ radí Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík.

3. Radost na každý den
Nejprve si na každý týden napište jednu radůstku, kterou si splníte. Když to dokážete pravidelně každý týden, změňte režim na denní. „Není nutné si dávat velké úkoly. Proč si do deníčku nenapsat drobnosti: Těším se na představení mého dítěte ve školce. Cestou domů z práce se zastavím na dobrou kávu. Dám si na PC jarní tapetu, která mě vždy rozveselí. Nebudu tento týden prát. Koupím si bláznivý lesk na rty. Z práce půjdu domů pěšky. Na štiplavou poznámku své dospívající dcery se jenom usměju. Uvidíte sama, že čím praštěnější nápad si zapíšete, tím víc ho budete chtít splnit,“ říká z vlastní zkušenosti Štěpánka Štrougalová.

4. Nebojte se ptát a delegovat
Je v práci nějaký pracovní telefonát či úkol, do kterého se vám nechce? Oddalujete ho a to vás ještě více stresuje - večer totiž většinou znovu vyskočí a zapříčiní, že nemůžete usnout. Pravděpodobně to nakonec stejně budete muset vyřídit sama, ale pokud je vás v práci víc a jste zastupitelní, zkuste se zeptat některého kolegy. Možná budete překvapeni. Každý jsme prostě jiný. Vaše nechuť k některým pracovním povinnostem může být pro druhého výzvou nebo dokonce hračkou. Komunikace je základ!

5. Naordinujte si jednou týdně dopoledne v posteli
Něco zcela jiného je ovšem naučit se řízeně vypnout i přes to, že domácnost je plná povinností. „Jednou za čas doporučuju naordinovat si víkendový půlden v posteli - není to jednoduché, člověk má stále pocit, že povinnosti ho dohánějí, ale s trochou vůle se jde naučit, že vše počká na později. A odpoledne po takovém odpočinku se do všech prací rázem vrháte s novým elánem a dokonce někdy i s úsměvem na rtech,“ radí Kristýna Přibylová z dětského cvičebního centra Monkey´s Gym.

6. Relaxujte tancem
Skvělým prostředkem boje proti stresu je terapie tancem, relaxační novinka, kterou si už oblíbilo mnoho českých žen. „Prostřednictvím tance si prožijete emoce, které jste se snažili potlačit, vytěsnit, přijmete je a vyčistíte se. Tanec je jazykem našeho těla i duše, navíc velice příjemným. Tuto osvědčenou antistresovou techniku jsme proto zařadili do našich netradičních relaxačních víkendů, kdy si lidé kromě terapie tancem vyberou i pohyb, který jim vyhovuje a také se mohou věnovat kávovému obřadu nebo si pochutnat na šumavských specialitách,“ láká Sabina Kmecová ze zážitkové restaurace a hotelu Nebespán v Kašperských Horách, která terapie tancem pořádá.

7. Začněte od „nuly“ s ajurvédou
Ajurvéda si v Evropě získává čím dál více příznivců. Není se čemu divit, je to nejstarší léčebný systém na světě. Dokáže zastavit předčasné stárnutí, zlepší špatné zažívání, nemoci kloubů, zbaví migrén, velkých úspěchů dosahuje u lidí trpícími poruchami spánku a hlavně - skvěle posiluje ve stresových situacích. Její podstatou je dostat se do harmonie, především cvičením a zdravou stravou. Je však velmi důležité vybrat si specialistu a nenaletět šarlatánům. „Ajurvédský lékař by měl nejprve diagnostikovat vaši osobnost a prozkoumat psychosomatické znaky: stav vašeho pulsu, jazyka, tváří, očí, nehtů a rtů. Ty mu napoví, co všechno je u vás v nerovnováze, jak v té fyzické, tak i psychické. Pak by vás měl zbavit bloků a negativních emocí, které se ve vás nastřádaly. Znovu si je prožijete a pak je necháte odejít. Nakonec by vám měl vytvořit ozdravný plán, který se skládá z komplexní detoxikace, změny stravy, výběru cvičení, doporučení akupunktury, masáží nebo využití bylinek,“ vyjmenovává ajurvédický lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu.

8. Do postele o hodinu dříve
Zbavte se spánkového deficitu. Do postele se vypravte místo půlnoci v jedenáct a to i tehdy, když se vám nechce. Nenechávejte to až na naprostou únavu. „V posteli nesledujte televizi, vypněte si mobil (nebo ho dejte na zvonění „letadlo“) a nečtěte. Prostě jen ležte ve vyvětrané místnosti a zkuste přestat myslet. Nemusíte hned usnout, o tom to ostatně není,“ doporučuje Kukku Ramesh.

9. Ranní dvacetiminutovka
Zpomalte. Ideálně hned ráno a začněte 20 minutami klidu nebo něčím, co děláte skutečně rádi. Meditujte, cvičte, běhejte, přečtěte si něco hezkého nebo jen tak nastavte tvář slunci. Pak si v klidu a realisticky naplánujte, co zvládnete a třeba si to i napište. Večer nebudete naštvaní, že jste udělali jen polovinu a vyvarujete se stresu. Stanovte si realistická očekávání od sebe samých. Akceptujte vlastní hranice.

10. Buďte na sebe hodní
„To, jak každý den mluvíte o jiných i o sobě, vytváří vaši realitu. Jen hezké slovo přitahuje hezké chvíle a i zdravý fyzický stav. Nepřehánějte to s péčí o druhé, mějte sebe na prvním místě. Naučte se říkat ne. Pracujte na pozitivním myšlení a každý den se usmívejte. Úsměv vyvolává ozdravné procesy ve vašem těle,“ uzavírá odborník na zdravý životní styl Martin Škába.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související články: 

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Radek
    Radek (anonym)

    To jsou ovšem rady jen pro nezaměstnané, bezdětné a mající dostatek času i peněz :-). Nemáte nějaké rady i pro normální lidi?

    Črv 31, 2015

Přidat komentář

Reklama

Reklama