Automatické negativní myšlenky a chronický únavový syndrom

Typické automatické negativní myšlenky u lidi trpících chronickým únavovým syndromem lze rozdělit do dvou skupin:

  • obavy z nemoci;
  • nadměrně vysoké osobni standardy a očekávání od sebe sama.
  • Obavy z nemoci

    Jsou velmi srozumitelné, protože příznaky a omezeni chronického únavového syndromu zpravidla vyděsí většinu lidi. Tyto obavy se netýkají jen toho, jak nemoc dopadne a jak bude postižený člověk handicapovaný, ale přináší s sebou taky obavy, zda se nezmění vztahy s nejbližšími, zda nebude opuštěn partnerem, zda se postará o děti, jak to bude s jeho kariérou, budoucnosti vůbec. Obavy pak vedou k rozvoji negativních emoci, ty posléze k prohloubení tělesných příznaků nebo vzniku dalších
    tělesných reakcí v závislosti na probuzených emočních stavech.

    Cvičení:

    Zkuste napsat nějaké osobni příklady ze života, jak automatické negativní myšlenky spojené s obavami z nemoci vedly ke zhoršení situace. Vypracujte si k nim bludné kruhy.

    Nadměrně vysoké osobní standardy a očekávání od sebe sama

    Řada lidi trpících chronickým únavovým syndromem se před objevením příznaků projevovala jako velmi zaměstnaní, energičtí lidé, úspěšní, s drivem, s vysokými požadavky na sebe (jinými slovy jako perfekcionisté). Vysoké standardy často vedou k nadměrné pracovitosti bez odpočinku a tím k vyčerpání. Chronická únava pak brání v dosahování vysokých osobních standardů. To vede k:

  • nadměrné sebekritice;
  • obavám začít nové věci,
  • strachu, že je člověk dobře nezvládne;
  • problémům dokončit úkol, protože co když nebude perfektní;
  • zpochybňovaní vlastních rozhodnutí i výkonů;
  • selektivnímu zaměření se na věci, které se nepovedly nebo které jste neudělali;
  • pocitům viny z relaxace a odpočívaní, dokud není "vše" dokončeno;
  • pocitům frustrace z toho, kolik by toho člověk měl dělat a není schopen.

    Cvičení:

    Zkuste napsat nějaké podobné osobní příklady ze života, jak automatické negativní myšlenky spojené s vašim perfekcionismem či nadměrnými standardy vedly ke zhoršení situace. Vypracujte si k nim bludné kruhy.

    Charakter automatických negativních myšlenek


    1. Jsou to slova, věty nebo představy, které se dostávají do vaší mysli spontánně během dne a vy si je ani nemusíte uvědomovat.


    2. Jsou automatické. Vybavují se bez toho, že byste si je přáli, prostě vás automaticky a nutkavě napadají.


    3. Obvykle na sebe navazují a vytvářejí katastrofické scénáře. I když jim za chvíli nemusíte věřit, jejich účinek na emoce může přetrvávat.


    4. ANM jsou zkreslené - přehánějí a vidí jen nejhorší alternativy. 5. Jsou neužitečné. Situaci neřeší, naopak škodí, protože udržují frustraci, bezmoc, úzkost či jiné negativní emoce, vedou k rozvoji
    tělesných příznaků a odvádějí pozornost od konstruktivních činností. Často snižují sebevědomí.


    6. Mají negativní vliv na chování.


    7. Přestože jsou často přehnané, nebo dokonce bezdůvodné, často jim plně věříte. Když skutečnost výrazně zkreslují, mate tendenci je pokládat za fakta.


    8. Čím více jim budete věřit a častěji se jimi zabývat, tím hůře se budete cítit.


    9. Jsou persistentní - je obtížné je odehnat nebo "vypnout" a myslet jiným způsobem.

    Zdroj: Chronická únava - nakladatelství Portál

  • Komentáře (2)

    • Obrázek uživatele marti
      marti (anonym)

      no a toto ma byt popularny clanok pre siroku verejnost? preco pisate v takych specifickych pojmoch? ako sa "vypracuvaju bludne kruhy" ?? dakujem za odpoved.

      Dub 21, 2009
    • Obrázek uživatele Návštěvník
      Návštěvník (anonym)

      tak proč reaguješ na pitchoviny?

      Dub 22, 2009

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama