5 rad, jak zvládnout stres na pracovišti

Za poslední čtyři roky jsou čeští zaměstnanci vystaveni stresu o třetinu více (zatímco před čtyřmi lety to bylo 49 %, letos to je 65 %). Může za to čím dál větší tlak na výkon a strach z budoucnosti. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Engage Hill. A jak tedy stres eliminovat nebo mu dokonce předcházet?

1. Zastávejte pracovní pozici, ke které máte předpoklady: Je dobré znát své schopnosti. Málokdy se člověk uplatní na pozici, která vyžaduje umění vést a motivovat lidi, pokud v sobě nemá alespoň část lídra. Pokud se vynikající obchodník stane obchodním ředitelem, zdaleka není zajištěn úspěch celého týmu. Může mu chybět dovednost práce s kolektivem, delegování a kontrola. Důsledkem zastávání pozice nebo i role, která nám nesedí, pak mohou být neurotické příznaky - strach, třes, nespavost, nechutenství, úzkost. „Je užitečné si říct, zda chci skutečně toto místo. Cítím se na to? Pokud z vás chce mít šéf manažera a dostanete šanci, požádejte o přidělení mentora či externího kouče, který vás prvními kroky provede a dohlédne na vaši adaptaci,“ radí psychoanalytický kouč Radka Paálová z Profit management ČR.

2. Nebojte se říct ne: Buďte k sobě upřímní. Hledejte své hranice, řiďte se intuicí a v případě potřeby řekněte „ne“. Není to ostuda, ba naopak. Jste-li zahlceni svou prací, nemusíte mít pocity viny z toho, že kolegovi odmítnete účast na plnění jeho úkolu, nebo tuto pomoc posunete na další den. „Důležité je vše důstojně vykomunikovat a najít adekvátní způsob řešení, který bude vyhovovat oběma stranám. Pokud to nedokážete, připravte se na to, že úkolů, které k vám doputují, bude přibývat - kolegové si rychle všimnou, že si to k vám mohou dovolit. Výsledkem není nic jiného než pořádná dávka stresu,“ varuje odbornice.

3. Poznejte svoji týmovou roli: Každý z nás byl někdy součástí pracovního týmu. Existuje skvělá typologie „Belbin - týmové role“, díky níž zjistíte, v jaké z celkem devíti rolí vám bude nejlépe. „Například „Realizátor“ je zaměřen čistě na výkon svěřené činnosti. Je aktivní, loajální, nejraději by začal pracovat ještě dříve, než dostane zadání. Méně však přichází s vizemi, novými nápady či pomocí v řešení obtížných úkolů. To se naopak očekává od „Inovátora“. Snadno si lze představit, jak to dopadne v týmu, kde si tito dva lidé prohodí role. Tým, který tuto typologii uplatňuje, je kreativnější, disciplinovanější, produktivnější a méně stresovaný,“ upozorňuje Radka Paálová (více o typologii najdete na www.profitcr.cz).

4. Dělejte svou práci rádi: To, co děláme, bychom měli dělat rádi a s chutí. Ano, není to vždy jednoduché. Ale pokud budete mít pocit marnosti a zbytečnosti, nemůžete svou práci odvádět dobře. Pokud vás naopak činnost naplňuje, baví a uspokojuje (a máte za ni v ideálním případě ještě adekvátní odměnu), bude to na výsledku a vaší psychice znát. Pokud pro vás má to, co děláte, smysl a věříte tomu, budete odolnější, vytrvalejší a stěží se dostanete do stresu.

5. Vyvažte profesní a osobní složku: „Dnešní doba je uspěchaná, s orientací na cíl a výkon. Jsou lidé, kteří pracují dvanáct hodin denně pět dní v týdnu. Je prospěšné si tuto situaci uvědomovat a vyvažovat pracovní složku mimopracovní - věnovat se rodině, cvičit, zajít si do divadla, vyjet si na prodloužený víkend na hory. Snadno totiž můžeme sklouznout k opojení pracovním úspěchem, který je vrtkavý a končí často i trestem za rodící se přebujelé ego v podobě úrazu či nemoci,“ varuje Radka Paálová. Teprve tehdy si bohužel uvědomíme, že je třeba přeformátovat náš hodnotový systém a nevěnovat práci vše. Až po vyvážení pracovních a osobních aktivit budeme dlouhodobě výkonní a je předpoklad, že i nestresovaní.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související články: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama