Učme se říkat NE tehdy, kdy je to potřeba

13.5.2016 00:01
Psychologie

Lidé, pro něž je těžké říkat "ne", i když je okolí žádá o naprosto nepřiměřené věci, to vesměs přičítají jedné či více z následujících příčin:

Chybí jim víra ve vlastní úsudek ohledně toho, co by se od nich mělo/nemělo očekávat.
Bojí se, aby byli oblíbení, a obávají se, že si o nich okolí bude myslet něco špatného, když odmítnou vyhovět.
Mají jen mlhavou představu o tom, kolik povinností a úkolů si na sebe mohou vzít, aby je šlo zvládnout.
Mají velmi vyvinuté svědomí a mají pocit viny, když “odmítnou pomoci“.
Cítí se méněcenní vůči ostatním lidem a vnímají je jako někoho, kdo nad nimi má “autoritu“.


Ať už je důvod jakýkoli, lidé, kteří neumí říct “ne“, obvykle přiznávají, že jsou často přetíženi událostmi. Spíše reagují, než jednají. Navzdory předchozím zkušenostem nemají nikdy připravenou odpověď, když na ně ostatní kladou požadavky.


Jestliže je pro vás těžké říkat “ne“ i tehdy, kdy je to zcela oprávněné, pomohou vám následující doporučení:


Předvídejte situace, kdy by po vás mohl někdo něco chtít. Buďte na něj nebo na ni připraveni.
Nacvičte si odpověď pro sebe. Vytvořte si tři nebo čtyři zajeté formulace, které budete používat (např. „Promiň, musím teď bohužel říct „ne“, v práci nevím, co dřív.“) a nacvičujte si je nahlas.


Na nic se nevymlouvejte ani neomlouvejte, když říkáte „ne“. Jestliže máte ke svému odmítnutí důvod a chcete jej říct, je to v pořádku. Sdělte jej stručně. Ale žádný důvod uvádět nemusíte. Máte plné právo říct „ne“, kdykoli chcete.


Když už jste řekli „ne“, držte se toho. Budete-li váhat, lidé si budou myslet, že vás mohou ještě zpracovat, a vy změníte názor.
Jestliže jste už řekli „ne“, zapomeňte na výčitky svědomí.Vy sami umíte nejlépe posoudit, co od vás lze a co už nelze
očekávat.

Zdroj: David Fontana - Stres v práci a v životě - Jak ho pochopit a zvládat, nakladatelství Portál



Související články

Jak se vyvarovat syndromu vyhoření

17.9.2015 00:01

5 rad, jak zvládnout stres na pracovišti

27.8.2015 00:01

Stres, deprese a životní styl v ČR

12.6.2015 00:01

Jak rozpoznat psychopata na pracovišti

19.8.2014 00:01

Strava a životní styl mají zásadní vliv na výkonnost v práci

2.4.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Mladí zaměstnanci se brání přesčasům v práci

15.1.2014 00:01

Čtyři z deseti Čechů trpí stresem v práci

21.8.2013 00:01

Na jaké pracovní pomůcky mají zaměstnanci nárok

11.4.2013 00:01

Psi v kanceláři mohou snížit stres

14.8.2012 00:01

Obecné rizikové faktory syndromu vyhoření

29.3.2012 00:01

Fáze syndromu vyhoření

16.3.2012 00:01

Jak přežít bez ostudy firemní večírek

11.11.2011 00:01

Psychologie úsměvu

22.6.2011 00:00

Varování: Starší lidé na svou práci nebudou mentálně stačit

31.5.2011 00:00

Kdopak by se asertivity bál?

12.5.2011 00:00

Jaké jsou požadavky dospělosti?

26.11.2010 00:00

Odkládáte naléhavou práci? Proč to děláte?

29.7.2010 00:00

Pasivita, agresivita, manipulace a asertivita

26.2.2010 00:00

Proč se chováme agresivně

6.8.2009 00:00

Jak zvládat stres v práci

7.8.2007 00:00

Mobbing: Psychický teror na pracovišti

1.11.2006 00:00

Povinná přívětivost škodí zdraví

15.8.2006 00:00

Syndrom vyhoření způsobuje podle vědců porucha spánku

29.11.2004 00:00

Vyhoření

14.10.2004 00:00

Pasivní kouření na pracovišti zabíjí

1.6.2004 00:00

Proč musíme umět říkat ne

4.3.2004 00:00

Žádost o pomoc

12.12.2003 00:00

Nespravedlivý šéf a zdraví podřízených

25.6.2003 00:00

Jak jste manipulováni?

15.8.2002 00:00

Poslušnost

12.1.2001 00:00

Jak říct ne, pokud jde o sex

21.7.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *