Škodlivé návyky pro naše duševní zdraví

6.6.2017 00:01
Psychologie

Dramatické a stresující zážitky v nás často zanechávají smutek a vyvolávají otřes, ale také všední rutina, způsob myšlení a nevhodné životní návyky mají na naši náladu značné dopady. Naštěstí se ale některým těmto nástrahám můžeme vyhnou a ovlivnit tak pozitivně naši duševní pohodu.

Škodit může nedostatek fyzické námahy. Fyzická aktivita má klíčovou roli při udržování dobrého psychického stavu a přispívá ke zmírňování příznaků deprese a úzkosti. Pravidelné cvičení má pozitivní vliv na aktivní chemické látky v mozku a na hormony, které regulují náladu, a může obnovit sebedůvěru. Na začátku zkuste chodit denně 15 až 20 minut. Studie prokázaly, že i malá dávka fyzické aktivity je spojena se zlepšením nálady.

Zdrojem psychického neklidu může být i nepořádek v domácnosti. Bylo prokázáno, že nepořádek je spojen s depresí, úzkostí a nabíráním na váze. Jestliže jste nějakou věc v uplynulých 12 měsících nepotřebovali, dejte ji pryč. Místo toho, abyste vynakládali peníze na hromadění věcí, zajděte si na dobrou večeři nebo jeďte na dovolenou. Výzkumy ukázaly, že pěkné zážitky přinášejí více radosti než vlastnictví předmětů.

Kdo prožil bezesnou noc, zná nepříjemné pocity, které se ho následující den zmocňují. Jestliže se nedostatek spánku stane chronickým, narůstá nebezpečí vzniku depresí a úzkosti. Omezte proto několik hodin před spánkem konzumaci kofeinu a alkoholu. Důležité je také vypnout televizi, počítač, tablet a mobil, protože modré světlo, které z nich vychází, snižuje vylučování melatoninu a může narušit biologický rytmus.

Nebezpečné je také začít srovnávat vlastní příjem a majetek s tím, co mají ostatní. “Je to jeden z důvodů, proč Američané nejsou tak šťastní jako lidé z jiných zemí,“ uvádí psycholog z Montefiore Medical Center v New Yorku Dawn Buse. Soustřeďte se raději na to, že budete vděčni za to, co máte. Studie ukázaly, že jednoduchá cvičení - jako je psaní “deníku vděčnosti“ nebo dopisu drahé osobě - vedou k uspokojení, optimismu a štěstí.

Naučte se také zvládat neustále se vracející negativní myšlenky. Pomáhá hluboké dýchání a meditace. Také vztek a frustrace, normální reakce na těžkosti života, se mohou obrátit proti nám. Různé studie prokázaly, že potlačovaný vztek je spojen se vznikem depresí. Negativní emoce je důležité ventilovat, ale vhodným způsobem. Jestliže dokážete sdělit svůj vztek asertivně a klidně, budete se cítit lépe.

Jestliže příliš pracujeme, jsme více stresovaní, a zvyšujeme si tak riziko vzniku psychických problémů. Studie provedená na úřednících v Británii ukázala, že když někdo pracuje více než 11 hodin denně, zvyšuje se u něj více než dvojnásobně riziko deprese. Myslete na své priority a věnujte vyhrazený čas rodině, přátelům a koníčkům.

Škodlivé je i to, když je člověk zavřený doma nebo v kanceláři. Připravuje nás to o klíčové prvky ovlivňující duševní zdraví, jako je vitamin D, který tělo produkuje, když je vystaveno slunečnímu záření. Bylo prokázáno, že vitamin D chrání proti depresi. Dobře ale na naše podvědomí působí příroda obecně. Nedávná studie ukázala, že ten, kdo se prochází v parku je klidnější a méně frustrovaný než člověk, který si vyjde do chaotických městských ulic.

Vyhýbejte se sociální izolaci a pocitu samoty. Škodlivé je rovněž být perfekcionisty. Neustálé úsilí o vysoký standard je cestou ke zklamání a nízké sebedůvěře. Usilujte naopak o to, co experti na duševní zdraví nazývají “zdravým úsilím“. To znamená vytyčit si dosažitelnější cíle, přijmout chyby a především radovat se z cesty, nejen z cíle. A snažte se usmívat. Je prokázáno, že úsměv je nakažlivý a má pozitivní účinky na náladu.

ČTK/ Corriere della Sera

Související články

Po čtyřicítce podle vědců příliš práce škodí

20.2.2017 00:01

5 zimních zlozvyků, které z vás vysávají energii

9.12.2016 00:01

Vzdorujte depresím pomocí stravy s omega-3 mastnými kyselinami

19.9.2016 00:01

Mobilní aplikace pro psychické zdraví

25.8.2016 00:01

Trápí vás nepřetržitá únava a časté onemocnění? Hlavní příčinou je stres!

15.3.2016 00:01

Omega-3 mastné kyseliny mají příznivý vliv na mnoho systémů v těle

23.11.2015 00:01

Nespavost jako životní styl

9.9.2015 00:01

Může být už ve 26 letech člověk starý?

21.8.2015 00:01

Čím víc sedíme, tím víc nám hrozí úzkost

23.7.2015 00:01

Jak zůstat stále ve formě

7.7.2015 00:01

Stres, deprese a životní styl v ČR

12.6.2015 00:01

Čas na změnu? Teď a tady!

25.5.2015 00:01

Desatero proti stresu

7.4.2015 00:01

Chodit včas spát je důležité pro duševní zdraví

29.1.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Zdravotní rizika sedavého zaměstnání

2.12.2014 00:01

7 překvapivých věcí, které mohou oslabovat váš imunitní systém

18.11.2014 00:01

10 návyků škodlivých pro mozek

21.10.2014 00:01

Umělci mohou být náchylnější k depresím

15.8.2014 00:01

Negativní lidé a energetičtí upíři

22.5.2014 00:01

Ženy potřebují více spánku než muži

19.3.2014 00:01

Jak získat sebejistotu a vážit si sám sebe

27.11.2013 00:01

Podle britských vědců může facebook zlepšit duševní zdraví

30.4.2013 00:01

Pozor na přepracovanost

5.12.2012 00:01

Videohra proti depresi

9.10.2012 00:01

Desatero zdravé dovolené

12.6.2012 00:01

Zvládání stresu v každodenním životě

23.1.2012 00:01

V čem nalézají české ženy pocit štěstí a spokojenosti

30.11.2011 00:01

Posilněte zadarmo své zdraví

4.3.2011 00:00

Jak se zklidnit před usnutím

25.1.2011 00:00

Životní styl moderního člověka

24.1.2011 00:00

Jak se zbavit chorobného odkládání povinností neboli prokrastinace

13.1.2011 00:00

Desatero rad na ozdravení životního stylu

12.1.2011 00:00

Tři pilíře dlouhověkosti

13.9.2010 00:00

Užiteční pomocníci na cestách

15.6.2010 00:00

Ufňukánci a stěžovatelé

12.1.2010 00:00

Dlouhodobá nespavost je nemoc

5.1.2010 00:00

Kývni si svému štěstí

19.12.2009 19:40

Špatný spánek může být smrtelný, tvrdí vědci

22.9.2009 00:00

Jsou věřící spokojenější?

7.5.2008 00:00

Pro ženy je nedostatek spánku nebezpečnější

6.5.2008 00:00

Štěstí prospívá zdraví

17.1.2008 00:00

Přírodní prostředky proti stresu

6.12.2007 00:00

Málo spánku vede k nezájmu o sex

15.11.2007 00:00

Chyby během dovolené

21.6.2007 00:00

Příroda pomáhá k udržení dobré kondice

11.1.2007 00:00

Vnější zdraví škodlivé faktory a okolnosti života

15.11.2006 00:00

Zdravé světlo: osvětlení pro fyzické i duševní zdraví

14.11.2006 00:00

Jak se osvobodit od deprese

6.11.2006 00:00

Naše duševní zdraví ovlivňuje to, co jíme

9.2.2006 00:00

Vysoký počet sebevražd v EU

22.11.2005 00:00

Bachovy esence - Léčení všech neduhů výtažky z květin

20.11.2005 00:00

Strach zkracuje život

13.9.2005 00:00

Proč je mnoha lidem o víkendu na zvracení

22.7.2005 00:00

CO JSOU BACHOVY ESENCE

17.3.2004 00:00

Cesta ke štěstí

19.11.2002 00:00

Dýchání, které dělá dobře

21.5.2002 00:00

Duševní hygiena - umění zacházet se svým prostorem a časem

14.9.2001 00:00

Naše myšlenky určují náš svět

3.7.2001 00:00

Shiatsu funguje, protože je ze života

27.3.2001 00:00

Nepříjemné emoce

9.2.2001 00:00

Čtyři univerzální závislosti

21.12.2000 00:00

Depresivní myšlení

7.9.2000 00:00

Proč musíme získat osobní sílu a velikost myšlenek

11.8.2000 00:00

Mozek potřebuje i odpočinek

10.8.2000 00:00

Naladění kuchaře a působení jídla

16.5.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *