Psycholožka radí...

24.5.2018 00:01
Psychologie

Jak se zbavit stresu. Jak nepodlehnout nejistotě. Jak se začít soustředit. Radí Mgr. Alžběta Protivanská - psycholožka, psychoterapeutka, průvodkyně ke svobodné duši.

Jak se zbavit stresu

Už bylo dost rad, které si jednou přečtete, a tím to skončí. Vy víte, že ze stresu nemůžete spát, špatně jíte a jste protivní. Existuje totiž jeden konkrétní důvod, kterým si my sami sobě stres činíme větším a často úplně nesnesitelným. Nutíme svoji hlavu, aby dělala něco jiného, než tělo. Jakmile se věnujeme jedné činnosti a u toho přemýšlíme o jiné, náš mozek neví kudy kam. Vidí něco před sebou a reaguje na to. Druhá věc se odehrává v myšlenkách a na tu taky reaguje. Nemůže jinak než posílat tělu všechny tyhle signály. A tak se největší část příčin stresu odehrává v naší hlavě.

Velké části stresu se zbavíte, když se budete důsledně zabývat vždycky jednou věcí. Od vaření, přes práci až po odpočinek. Když už něco děláte, dělejte to celým tělem, srdcem i hlavou. Uvidíte, jak velký rozdíl to bude.

Tři kroky, jak nepodlehnout nejistotě

Prvním krokem je chvilka pozorování toho, co váš mozek vlastně vytváří. Je to katastrofický scénář, který končí totálním debaklem? Nebo je to spíš série pochyb o sobě a svojí hodnotě? Jsou to spíš obrázky selhání nebo pocit, jako by vás komandoval vnitřní kritik? Na chvilku se posaďte a jen to pozorujte.

Druhý krok po tom, co jste to identifikovali, je hodit to na papír. Všechny myšlenky, obrazy, pocity, které vás k tomu napadají. Už jenom tohle by vám mělo hodně ulevit. Je to tak proto, že náš mozek je vyrobený na to, aby myšlenky produkoval, ne aby je ukládal.

Třetí krok je podívat se na to, co vzniklo na papíře a vymotat se z toho. Vzít ten katastrofický scénář a dopsat ho až do konce. Každá situace v životě nakonec skončí a není důvod, proč byste měli reálně zamrznout zrovna ve chvíli, kdy se něco pokazí. S vnitřním kritikem se normálně pohádejte. Zpochybněte, co říká, a vzpomeňte si, že jste přece něco podobného už dříve zvládli.

Jak se začít soustředit

Tady jsou čtyři způsoby, jak se konečně začít soustředit na to, na co potřebujete:

První tip - rozdělit si úkol na malinkaté krůčky. Rozdělte si práci na tak malé kousky, že se bude zdát až směšně snadné některý z nich splnit. Měl by být maximálně na pár minut. Budete mít pocit, že se hýbete z místa, zůstává za vámi úspěšně odvedená práce a ještě k tomu budete vždycky vědět, že na daný úkol stačíte a za chvíli bude po něm. Vaše pozornost se výrazně zlepší.

Druhý - ukliďte si kolem sebe. Tak, jak to vypadá kolem vás, tak to vypadá i ve vaší hlavě.

Další trik? Prsty u nohou. Jestli ztrácíte pozornost, když mluvíte s lidmi nebo vám úplně vypadne nit, když máte něco prezentovat, koukněte se, jak se mají vaše prsty u nohou! Vrátí vám to myšlenky do těla a donutí vás to projet celým tělem, než se dostanete k prstům. Zastaví to splašené myšlení a vám to dá pocit, že máte zase situaci pod kontrolou.

Čtvrtý a nejdůležitější způsob, jak zapracovat na své koncentraci je postarat se o sebe. Vstaňte od stolu minimálně každých devadesát minut, pijte hodně vody a čas od času se protáhněte!

Související články

Přílišná chvála může děti znejistit

11.10.2017 09:01

Smích je skutečný všelék

27.7.2017 00:01

Škrábáním brambor proti stresu?

7.7.2017 00:01

Škodlivé návyky pro naše duševní zdraví

6.6.2017 00:01

Rozhovor s psychoonkoložkou Marií Zemanovou o rakovině v rodině

21.3.2017 00:01

Jak zvýšit efektivitu mentální práce

25.11.2016 00:01

Jak v sobě podporovat pocit štěstí

26.9.2016 00:01

Když se příliš identifikujete se svou prací

13.7.2016 00:01

Jak se vyvarovat syndromu vyhoření

17.9.2015 00:01

5 rad, jak zvládnout stres na pracovišti

27.8.2015 00:01

Desatero proti stresu

7.4.2015 00:01

Psychika způsobuje zdravotní potíže

21.7.2014 00:01

Psycholog pomáhá při léčbě rakoviny

13.6.2014 00:01

Jak získat sebejistotu a vážit si sám sebe

27.11.2013 00:01

Pozor na přepracovanost

5.12.2012 00:01

Psycholog na telefonu ? diskrétně a okamžitě!

2.10.2012 00:01

Důvěra

13.6.2012 00:01

Obecné rizikové faktory syndromu vyhoření

29.3.2012 00:01

Zvládání stresu v každodenním životě

23.1.2012 00:01

Psychické příčiny nachlazení

8.12.2011 00:01

Obvyklé problémy při plánování

7.9.2011 00:00

Proč je hra tak důležitá

14.3.2011 00:00

Jaké jsou požadavky dospělosti?

26.11.2010 00:00

Odkládáte naléhavou práci? Proč to děláte?

29.7.2010 00:00

Příčiny nadměrné úzkostnosti

12.3.2010 00:00

Pasivita, agresivita, manipulace a asertivita

26.2.2010 00:00

Pět základních duševních potřeb dítěte

22.2.2010 00:00

Život v zeleni posiluje duši i tělo

16.12.2009 00:00

Návod pro rozvíjení sebedůvěry u dětí

1.12.2009 00:00

Tři typy myšlení neboli Shakespearovy archetypy

1.10.2009 00:00

Vychutnejte si nicnedělání

31.7.2009 00:00

Chcete být malomocní?

15.5.2009 00:00

Touha po jistotě

3.7.2008 00:00

Jistota - nejistota

19.9.2007 00:00

Jak zvládat stres v práci

7.8.2007 00:00

Temná noc duše!

25.7.2007 00:00

Život je nejistý

27.6.2007 00:00

Člověk myslí a pracuje efektivněji, řídí-li se biorytmy

18.8.2006 00:00

Co dětem brání být sebou samými?

18.4.2006 00:00

Jak rozpoznat lhaní?

10.3.2006 00:00

Přibývá lidí, kteří trpí koktavostí

21.10.2005 00:00

Vyhoření

14.10.2004 00:00

Žádost o pomoc

12.12.2003 00:00

Poruchy koncentrace

23.10.2003 00:00

Úzkostné poruchy

26.5.2003 00:00

Nepotlačujte své pocity

24.4.2003 00:00

Uzavření do sebe

3.4.2003 00:00

Neurotické poruchy

15.1.2003 00:00

Stát se sebou samým

8.10.2002 00:00

Rád bych tě ušetřil špatných zkušeností!

19.3.2002 00:00

Kdy by ženy měly vyhledat psychologickou pomoc

8.3.2002 00:00

Psychoterapie - ve dvou se to lépe táhne

18.9.2001 00:00

Psychoterapie - potřebujeme jí?

3.9.2001 00:00

Rychlé relaxace

6.12.2000 00:00

Mozek potřebuje i odpočinek

10.8.2000 00:00

Svět je odrazem našeho nitra

26.4.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *