Pracovat před desátou je pro některé lidi mučení

28.5.2018 00:01
Psychologie

Pracovat před desátou hodinou dopolední je mučení. Tvrdí to doktor Paul Kelley z prestižní Oxfordské univerzity. A co říká? Že žijeme ve společnosti s krutým nedostatkem spánku a že to, jak nás nutí pracovat před desátou hodinou, se podobá mučení. Proč? Protože naše tělo je nastaveno na cyklus, který podle něho nemůže být změněn. A dokonce tvrdí, že by studenti měli začínat s učením až v 11 hodin.

Nová americká studie ukazuje, že jedna noc špatného spánku snižuje stejným způsobem citlivost na inzulin jako šest měsíců stravování bohatého na tuk. Tím se zvyšuje riziko cukrovky a obezity.

Jestliže se špatně vyspíte, vězte, že následky pro váš organismus jdou mnohem dále, než jsou váčky pod očima. Američtí vědci z proslulého centra klinické medicíny Cedars-Sinai v Los Angeles konstatovali, že nedostatek spánku ovlivňuje citlivost na inzulin stejně jako nezdravá strava. Inzulin je hormon, který udržuje hladinu cukru v krvi. Když se tělo stává méně citlivým na inzulin, je nuceno ho vyrábět více, aby udrželo hladinu glykémie na stabilní úrovni. To může vést ke vzniku cukrovky druhého typu, která je spojena s vážnými komplikacemi, včetně chorob srdce.

Vědci se shodují v názoru, že příští studie budou muset identifikovat příčiny vzájemného působení spánku a stravování. Pro praktické lékaře to znamená, že musejí svým pacientům zdůrazňovat význam spánku. Mnoho pacientů si uvědomuje význam vyvážené stravy, ale nemusí mít jasnou představu o tom, jak je spánek zásadní pro udržení rovnováhy v těle.

Četné studie prokázaly, jak je nebezpečná souvislost mezi nedostatkem spánku a obezitou. Karine Spiegelová z francouzského Národního ústavu zdraví a lékařského výzkumu INSERM vysvětluje, jak nedostatek spánku po dobu dvou až sedmi dní mění regulaci chuti a nutí nás jíst více a špatně. Klesá hladina leptinu, hormonu, který mozku signalizuje, že jsme se dostatečně najedli, a naopak roste hladina ghrelinu, hormonu stimulujícímu hlad. Jiné studie ukázaly, že lidé, kteří málo spí, více jedí, a to tučná a sladká jídla. Mají tak zvýšené riziko obezity, a to u mužů o 50 procent a u žen o 34 procent.

Abyste si udrželi zdraví a nenarušili rovnováhu těla po několika nocích beze spánku, věnujte pozornost dostatečnému spánku (minimálně sedm hodin denně) a dopřávejte si vyváženou stravu a fyzickou aktivitu.

Na druhou stranu existují lidé, kterým vyhovuje řídit se podle hesla “ranní ptáče dál doskáče“ a brzské ranní vstávání se nijak negativně neprojeví na jejich produktivitě práce ani na zdraví.

ČTK/Le Figaro

Související články

Nespavost může být příčinou duševní choroby

22.9.2017 09:01

6 nejběžnějších příčin nespavosti

26.5.2017 00:01

Spíte ve tmě?

5.5.2017 00:01

Jak zvýšit efektivitu mentální práce

25.11.2016 00:01

Nespavost jako životní styl

9.9.2015 00:01

5 rad, jak zvládnout stres na pracovišti

27.8.2015 00:01

Stres, deprese a životní styl v ČR

12.6.2015 00:01

Zvonící budík může být zdraví nebezpečný.

8.5.2015 00:01

Ranní ptáčata jsou úspěšnější: 10 rad, jak na to

26.2.2015 00:01

Chodit včas spát je důležité pro duševní zdraví

29.1.2015 00:01

Bylinky proti nespavosti

29.4.2014 00:01

Adaptogeny zlepšující mozkové funkce

17.12.2013 00:01

Pozor na přepracovanost

5.12.2012 00:01

Bylinky pro klidný spánek

29.3.2012 00:01

Jak se vyspat do růžova

12.4.2011 00:00

Rizikové faktory syndromu vyhoření na pracovišti

30.3.2011 00:00

Když je v mozku nedostatek serotoninu

15.4.2010 00:00

Když v mozku je nedostatek GABA

9.3.2010 00:00

Léky proti depresi a nespavosti mohou u seniorů způsobit nebezpečné pády

10.2.2010 00:00

Špatný spánek může být smrtelný, tvrdí vědci

22.9.2009 00:00

Nespavost může vést k tloustnutí

9.6.2009 00:00

Nespavost a její dopady

16.4.2009 00:00

Zajímavosti o spánku

18.3.2009 00:00

Nespavost - nedostatek hořčíku, vitamínů B, dysfunkce žlučníku či kůry nadledvin?

4.3.2009 00:00

Mládež žije s časovým skluzem

14.5.2008 00:00

Paměť a naše biorytmy

25.4.2008 00:00

Spánek, nespavost, nadměrná spavost, sny, chrápání - SPECIÁL

5.2.2008 00:00

Jak zvládat stres v práci

7.8.2007 00:00

Nedostatek spánku negativně ovlivňuje řešení morálních otázek

6.4.2007 00:00

Spánek není ztracený čas

21.3.2005 00:00

Syndrom vyhoření způsobuje podle vědců porucha spánku

29.11.2004 00:00

Biologické hodiny člověka se zpožďují denně o 12 minut

15.3.2004 00:00

Duševní hygiena - umění zacházet se svým prostorem a časem

14.9.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *