Nespavost jako životní styl

9.9.2015 00:01
Psychologie

Spisovatelé, malíři, intelektuálové... Těch, co nemohou v noci spát, je čím dál tím více. Noc pro ně není dlouhá klidná řeka. Odpočinek je krátký, přerušovaný, ale takový stav často svědčí tvorbě.

Vyzkoušeli všechno, ale přesto nezamhouří oko. Pro některé “noční můry“ není nespavost neštěstím, ale druhým životem. “Když nastane noc a utichne hluk města, začnu vždy se stejným rituálem: obuju si pantofle, obléknu staré kimono, zabořím se do měkkého křesla a pustím se do psaní,“ říká podle listu Le Figaro francouzský právník a spisovatel Emmanuel Pierrat. Sám sebe líčí jako minimálního spáče, který je téměř vždy vzhůru.

Stačí mu dvě až tři hodiny spánku. “Odpočinek je jako stránka s reklamou: je to ztráta času, byť příjemná,“ dodává. Jeho hyperaktivita se projevila i v jeho tvůrčí plodnosti: Pierrat je autorem více než šedesátky knih!

“Moje tvorba pramení z mé nespavosti,“ svěřuje se newyorský módní návrhář Isaac Mizrahi.

Ve svém prvním albu z roku 2011 nazvaném En t'attendant (Když na tebe čekám) vyzpívala francouzská herečka a zpěvačka Mélanie Laurentová svou nespavost. Arianna Huffingtonová, spoluzakladatelka internetového serveru Huffington Post a autorka eseje Jak uspět? Pořádně se vyspat, píše spíš o probdělých nocích. Dobrý spánek v noci podle ní umožňuje nadhled a lepší rozhodování. Kritizuje ty, kdo se pyšní tím, že (téměř) nespí. “Pro muže se stal nedostatek spánku symbolem mužnosti. Spánek musí být novým feministickým tématem a ženy musejí stát v čele této revoluce,“ zdůrazňuje.

Ve Francii trpí poruchami spánku každý třetí člověk a 67 procent populace připouští, že se v noci probouzí, v průměru na 28 minut. “Udělejte si test: pokuste se usnout, když jste přesvědčeni, že k vám někdo přijde a váš spánek přeruší. Pak není možné usnout. To přesně je nespavost: pocit nutnosti být stále bdělý,“ říká doktor a profesor jógy Lionel Coudron. “Věda nikdy nenajde zázračné řešení. Je třeba léčit příčinu, nikoli symptom,“ dodává.

Důvody nespavosti nejsou vždy jednoznačné, ale většinou jsou spojeny s velkým stresem, úzkostí a hyperaktivitou mozku. V posledních letech stále více Francouzů utíká od pilulek k alternativním metodám léčby nespavosti, jako je jóga, akupunktura či meditace. Jak říká Dana Namourová, koučka značky Clarins a expertka na osteopatii, je hlavně třeba naučit se dýchat. “Je to jediný nástroj, který umožňuje kontrolovat naše napětí. Naučme se zpomalit, naslouchat sami sobě a řídit se vlastní intuicí,“ uvádí.

V západních zemích se nespavost rozšířila v souvislosti s kultem výkonnosti. Potřeba odpočinku je chápána jako slabost. Noci se bojíme, protože to je doba, kdy jsme konfrontováni s našimi obavami.

Nespavost se stala životním stylem. Supermarkety, muzea či fitcentra mají otevřeno pozdě do noci, hyperstimulace je všudypřítomná, svůj mobilní telefon máme stále při sobě. Společnost nás zkrátka drží čím dál více ve stavu bdělosti.

“Přestože je nedostatek spánku přítěží, vnáší do mého života poezii, protože mě nutí přizpůsobit tomu každodenní činnost,“ říká Philippe Romon, který je šéfredaktorem časopisu Psychologies Magazine a autorem eseje Nespavost, moje přítelkyně. “Je to třeba krátký odpočinek během dne, který v kuse netrvá déle než 30 minut, noční vycházky a malování. Je lépe se nespavosti přizpůsobit, než proti ní bojovat,“ dodává.

Zdroj: ČTK

Související články

Spánek pomáhá zhubnout

9.6.2019 00:00

Teenageři by neměli před spaním koukat do mobilů

11.3.2015 00:01

Za úplňku spíme hůř a méně

19.2.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Čtyři potraviny pro dobrý spánek

22.10.2014 00:01

Adaptogeny zlepšující mozkové funkce

17.12.2013 00:01

Vliv úplňku na lidský spánek

12.9.2013 00:01

Energetické nápoje mohou poškozovat zdraví dětí a mladých lidí

6.9.2013 00:01

Kofein je nejrozšířenější psychoaktivní droga na planetě

5.7.2013 00:01

Bylinky pro klidný spánek

29.3.2012 00:01

Skoro 40% Evropanů je psychicky nemocných

11.10.2011 00:01

Domácí recepty proti nespavosti

8.9.2011 00:00

Vliv aerobního cvičení na mozek a spánek

19.7.2011 00:00

Jak se vyspat do růžova

12.4.2011 00:00

Jak se zklidnit před usnutím

25.1.2011 00:00

Když je v mozku nedostatek serotoninu

15.4.2010 00:00

Když v mozku je nedostatek GABA

9.3.2010 00:00

Dlouhodobá nespavost je nemoc

5.1.2010 00:00

Nemůžete spát? Zchlaďte si mozek speciální čepicí!

8.10.2009 00:00

Mýty o spánku a bdění

7.10.2009 00:00

Špatný spánek může být smrtelný, tvrdí vědci

22.9.2009 00:00

Nespavost může vést k tloustnutí

9.6.2009 00:00

Synchronizace spánku a bdění

3.6.2009 00:00

MEDUŇKA LÉKAŘSKÁ - proti nespavosti, úzkosti a nevolnosti

22.5.2009 00:00

Nespavost a její dopady

16.4.2009 00:00

Zajímavosti o spánku

18.3.2009 00:00

Nespavost - nedostatek hořčíku, vitamínů B, dysfunkce žlučníku či kůry nadledvin?

4.3.2009 00:00

Poruchy spánku mají to dopad na zdraví

19.2.2008 00:00

Spánek, nespavost, nadměrná spavost, sny, chrápání - SPECIÁL

5.2.2008 00:00

Hovory mobilem před spaním mohou zhoršit spánek

1.2.2008 00:00

Přírodní prostředky proti stresu

6.12.2007 00:00

Co se s vámi v noci děje?

5.9.2007 00:00

Zvláštní spánkové jevy

31.5.2006 00:00

Spánek není ztracený čas

21.3.2005 00:00

Nebezpečné poruchy spánku

11.3.2005 00:00

Ideální je spát osm hodin

23.4.2004 00:00

Odpolední šlofík

27.6.2003 00:00

Přijďte nespavosti na kloub!

24.3.2003 00:00

Nespavost versus nadměrná denní spavost

12.3.2003 00:00

Jak uspat malého nespavce

17.2.2003 00:00

Záření z mobilních telefonů prý ničí buňky v mozku

6.2.2003 00:00

Když nemohu usnout

27.12.2001 00:00

S věkem se spánek mění

24.5.2001 00:00

Fáze spánku

3.5.2001 00:00

Narušitelé ozdravného spánku a jak proti nim bojovat

6.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Vůbec neučinkuje, probděl jsem celou noc !
JITR  |  16.1.2016 19:59

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *