Nechat se klonovat není výrazem svobody

7.1.2003 00:00
Psychologie

I když nebude oznámení o narození prvního klonovaného dítěte koncem loňského roku pravdivé, stejně se jedná o nadmíru důležitou zprávu. Tato anonce je součástí velmi důmyslné strategie příznivců klonování, která je naplánována do několika fází. Cílem této kampaně je oslabit tábor odpůrců klonování a učinit klonování přitažlivějším, řekl listu Libération francouzský genetik Axel Kahn, který se již delší čas vyslovuje pro zákaz lidského reprodukčního klonování.

Již několik měsíců nás raeliáni, italský gynekolog Antinori či jeho americký kolega Zavos zásobují informacemi o tom, že první klonované dítě je již na cestě a že se jemu i jeho matce daří dobře. Proč to dělají? ptá se Kahn. "Není to jen kvůli reklamě. Jedním z hlavních cílů této strategie je vštípit veřejnosti názor, že klonování je neodvratné," odpovídá a dodává: "Klonování přichází a už není čas na diskuse o jeho zakázání."

Dalším záměrem této kampaně je podle Kahna snížit citlivost veřejnosti k tomuto problému pomocí opakovaných oznámení o klonování. Když se v roce 1997 narodila první klonovaná bytost (ovce Dolly), byly disputace kolem klonování notně bouřlivé. Ale nyní je po několika "zásadních" prohlášeních a následných dementi jakoby klid po pěšině. "To je jako v tom příběhu o pasáčkovi, který varoval vesnici před příchodem vlka. Oni mu ale po několika planých poplaších už nevěřili, což si vyžádalo smrt všech ovcí. Prostě ti vesničané byli necitliví vůči hrozbě," přibližuje Kahn. Navíc samotný fakt, že klonování prvního dítěte oznámila ne příliš renomovaná sekta, zapadá vzorně do této "operace znecitlivění".

Třetím, značně subtilním a promyšleným důvodem této strategie je změnit názor veřejnosti na samotné klony. Dosud dle Kahna panovala představa, že klony jsou nějaké nestvůrné obludy. To vše vyrostlo na pozadí možnosti vyklonovat Hitlera, na základě četby fantastických románů například H. G. Wellse, z možnosti vyklonovat si zástupy otroků nějakým krvavým tyranem apod. Proto se teď tyto společnosti snaží nalákat, navnadit veřejnost na příchod zcela jiného klonu: čarovného děvčátka s baculatými tvářičkami, které trošinku žvatlá. Obraz, který vyvolá rozhodně pozitivní reakce. A jestliže zveřejní fotku šťastné maminky se svou rozkošnou dceruškou, jistě se ve veřejnosti změní obraz klonovaného člověka, dosud vnímaného spíše negativně.

Odpůrci klonování by mohli podle světově proslulého genetika snadno této rafinované strategii podlehnout. A navíc vědci a lékaři nejsou zdaleka jednotní v názoru, zda na základě filozofických důvodů zakázat reprodukční klonování. Někdy jako by se z těchto kruhů ozývalo: klonování není nemorální, je jen nebezpečné člověku.

Tyto názory opírající se o utilitaristickou morálku vyznává mnoho známých vědců, například Brit David Shapiro, lady Warnocková, ale i další z Belgie, Francie či Německa. Jestliže - dle této morálky - hrozí při procesu klonování u matky či dítěte kdekoli vznik bolesti, jsou proti klonování. Pakliže tato podmínka padne, mění názor.

"Kdyby klonování bylo jen o tom, zda se lidé chtějí nechat naklonovat, byla by to otázka jen jejich svobodné vůle. Mohlo by se říci: má to klady i zápory, ale je to konečně rozhodnutí osobní svobody. Ale klonování není plastická chirurgie," vysvětluje Kahn a dodává: "Vzniká nová bytost, která se stane občanem. A demokracie by přece měla chránit zájmy svých občanů, toto ji ale oslabuje."

Rozhodnutí nechat se klonovat není výrazem osobní svobody, míní Kahn. Dle francouzského genetika vyvolává toto rozhodnutí otázky, zda je možné svobodně vytvořit bytost, se kterou - na základě naprosto stejné genetické výbavy - si nejspíš nebudete příliš odcizeni. Dle Kahna by tato otázka měla vyvolat debatu o tom nejniternějším v demokracii: o způsobech a možnostech ochrany menšin, možná včetně klonů.

Zdroj: ČTK

Přidat komentář

 
* *