Jste emocionálně nebo duševně prázdní?

27.7.2005 00:00
Psychologie

Jestliže v sobě cítíte hlubokou prázdnotu, žádný partner, bez ohledu na to, jak hodně vás miluje, ji nedokáže zaplnit. Tím, že na svého partnera pohlížíte jako na emocionálního a duševního spasitele, dokážete zničit i jinak bezchybný vztah. Jen vy sami můžete zaplnit prázdná místa; jen vy jste schopni zachránit sebe sama. Je rozumné očekávat od svého partnera, že vaši prázd notu nebude dál prohlubovat a že vás bude milovat způsobem, který vás podpoří ve vašem ozdravném procesu, a naučí vás, jak sama sebe opět milovat. Svým hlavním hrdinou však musíte být jen a jen vy.

Následujicí test vám pomůže určit, zda trpíte emocionální nebo duševní prázdnotou. Pečlivě se zamyslete nad každým z následujících tvrzení. Podle toho, s jakou četností uvedené skutečnosti pociťujete, udělte si odpovídající počet bodů:

PŘÍLIŠ ČASTO - 0 BODŮ
ČASTO - 4 BODY
OBČAS - 8 BODŮ
ZŘÍDKA NEBO NIKDY - 10 BODŮ

1. Jsem nerad sám. Potřebuji mít alespoň zapnuté rádio nebo televizor nebo někoho, kdo by mě zabavil.
2. Nemyslím si, že bych měl nějaký smysl života, a mám pocit, že ve skutečnosti nevím, co tu vůbec dělám.
3. Nejsem si jistý svými základními hodnotami a názory a nedokážu se rozhodnout, co je správné a co špatné.
4. Nedělám pro sebe věci, kterými bych vyjadřoval, že se mám rád - nevařím si dobrá jídla, nechodím na procházky, hezky se neoblékám, nečiním si žádná jiná potěšení. Tyto věci dělám jenom tehdy, mám-li partnera, rozhodně však ne sám pro sebe.
5. Necítím se dobře, když mám hovořit o svých pocitech týkajících se smyslu života, smrti, víry, Boha, dětství atd.
6. Líbí se mi, když mám všechno pod kontrolou a mohu věci předvídat. Ocitnu-li se tváří v tvář náhlé změně, propadnu panice.
7. Nepříznivě sebe a svůj život porovnávám s úspěchem a štěstím druhých. Existuje mnoho lidí, se kterými bych rád měnil.
8. Nejlépe se cítím, když je můj čas přesně nalinkovaný a moje činnost naplánovaná. Upřednostňuji řád před spontánností.
9. Stěží se dokážu pochválit za to, že jsem něco udělal dobře nebo odvedl výbornou práci, nerad přijímám komplimenty nebo dary a nevěřím, že mě ostatní mají rádi.
10. Dokonce, i když mě mají rádi, nebo se mi stávají dobré věci, nedovoluji sám sobě se z toho radovat.

Nyní si sečtěte body:

80-100 bodů: Máte k sobě zdravý duševní a emocionální vztah. Svého vnitřního světa si ceníte stejně jako světa vnějšího. Uvědomujete si, kdo jste a jaký je smysl a účel vašeho bytí, a měli byste být schopni vnést do partnerského vztahu hodně lÁsky a naplnění. Zamyslete se nad tvrzeními, u kterých jste získali nižší počet bodů, a snažte se v těchto oblastech zdokonalit.

60-79 bodů: Váš duševní a emocionální vztah k sobě sama není špatný, ale mohl by být o mnoho lepší. V některých oblastech se vám podařilo učinit velký pokrok, avšak v jiných na sobě potřebujete zapracovat, abyste mohli pocítit spokojenost a štěstí, které si zasloužíte. Přestaňte na sebe být tvrdí -jste dobří takoví, jací jste. Snažte se víc si věřit a méně se kontrolovat. Jste připraveni na harmonický vztah, jen buďte opatrní, abyste jej nepokazili očekáváním, že partner vás bude milovat víc, než vy milujete sebe sama.

40-59 bodů: POZOR! Trpíte hlubokou emocionální a duševní prázdnotou, která vám brání prožít skutečně zdravý vztah. Příliš se soustřeďujete na vnější svět. Je načase obrátit se do svého nitra a zjistit, jací skutečně jste. Nemůžete před sebou neustále prchat. Důvodem, proč byl váš dosavadní milostný život tak bolestný, je to, že k sobě nemáte dobrý vztah. Jste-li svobodní nebo rozvedení, zkuste přinejmenším na tři až šest měsíců provést vztahový půst: žádné schůzky, žádné flirtování, žádný sex. Místo toho poznávejte sami sebe. Čtěte knihy, navštěvujte semináře, meditujte, hodně času pobývejte v přírodě, pište si deník. Máte-li s někým vztah, který chcete udržet, dělejte totéž, ale snažte si mezi sebou a partnerem vytvořit mírný odstup. Nikdo vás nedokáže učinit šťastnými, dokud nebudete šťastni ve svém nitru a spokojeni sami se sebou.

0-39 bodů: Stav ohrožení! Jste ve stavu emocionálního a duševního vyhladovění. Je bezpodmínečně nutné věnovat svému životu okamžitou pozornost. Přestaňte čekat, že někdo přijde a spasí vás. Pouze vy se můžete zachránit. Probuďte se konečně a připomeňte si, že váš život na této planetě má svůj smysl: učit se a růst, ne se sami sobě vyhýbat. Přestaňte za svou bolest vinit druhé. Vstaňte a bojujte se svoji beznadějí. Ještě předtím, než byť pomyslíte na to, že byste s někým mohli mít vztah, musíte zjistit, kdo vlastně jste a jak milovat sebe sama. Vytvořte si vlastní podpůrný systém a řiďte se radami uvedenými pro předchozí skupinu. Zasloužíte si žít s mnohem lepším pocitem.

Pokud jste ve výše uvedeném testu získali nízký počet bodů, nebo víte, že si v důsledku své prázdnoty vybíráte nevhodné partnery, slibte si, že začnete zlepšovat vztah k sobě.

Zdroj: Barbara De Angelis - Tajemství partnerství, nakladatelství Eminent

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Dr Barbara ELis je další sebeustanovující se expertka její vývody jsou...
Karel  |  1.1.2016 11:57

Šarlatánská autosugestivní metoda amerických autorů bestsellerů,že je...
Jindra  |  2.1.2016 11:03

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *