Chcete, aby vám to lépe myslelo? Na chvíli si stoupněte!

3.6.2015 00:01
Psychologie

Pokud prosedíte polovinu své pracovní doby, koledujete si o zdravotní problémy. Tvrdí to vědci z Mayo Clinic a institutu obezity na Universitě v Arizoně. Nestačí pouze jít si zacvičit po práci, ale během dne si naplánovat čas, kdy se na chvilku projdete a ideálně každých 30 minut se nad počítačem postavíte.

Stačí minuta, která dokáže rozpohybovat metabolismus a udělat zázraky. Kontinuální sezení déle než 50 minut může být naopak časem velmi destruktivní.

„V Americe zjistili, že zdravotní stav zaměstnanců i jejich efektivitu pomáhá zlepšit zavedení vyvýšených stolků, které mají lidé vedle svých stolů nízkých. Nejde o žádnou složitou konstrukci, ale o zcela jednoduchou záležitost, kdy si prostě stoupnete a svůj notebook nebo klávesnici položíte na vyvýšený stolek, takže můžete pracovat dál a zároveň udělat něco pro své zdraví,“ říká kouč Martin Škába z www.skaba.cz, který se zabývá vlivem životního stylu na pracovní výkon a pomáhá firmám zlepšit zdravotní stav zaměstnanců.


Velkým trendem zejména u velkých společností je pak přítomnost běhacích nebo chodících pásů v budově, často dokonce přímo v kanceláři. „Neznamená to, že se musíte zpotit, projít se můžete klidně v saku a ještě přitom třeba telefonovat. Člověk je geneticky navržen tak, aby byl více či méně stále v pohybu. Dnes je ale trend takový, že sedíme osm až deset hodin v práci, pak se domů dovezeme autem a opět se usadíme - pro změnu k televizi. V takovém těle se pak prokazatelně začnou rozvíjet chorobné procesy,“ varuje Martin Škába s tím, že i Světová zdravotnická organizace dnes uvádí „nečinnost“ jako čtvrtého největšího zabijáka dospělých, který je zodpovědný za 9 % předčasných úmrtí!

10 rad, jak si sezením nesnížit pracovní výkon
1. Každých 30 minut vstaňte ze židle a na minutku se projděte nebo se alespoň zvedněte a protáhněte - klidně i v obleku, stačí jen rotace trupu ve stoje a dřep s otočením trupu.
2. Vytvořte si alternativní variantu zvýšeného stolu, abyste mohli pracovat i ve stoje.
3. Pokud je to možné, neposílejte kolegům pořád jen maily, zvedněte se a běžte mu říct, co potřebujete.
4. Zapomeňte na výtah, schody vždy vyjděte.
5. Parkujte dále od vchodu do firmy, než jste zvyklí.
6. Choďte ke svému pracovnímu stolu delší cestou, každý pohyb a krok se počítá.
7. Používejte v kanceláři míč a poseďte si na něm.
8. Během oběda si udělejte malou procházku.
9. Každý den choďte alespoň 20 minut tak rychle, abyste se zpotili (více o správném pohybu zde: http://skaba.cz/pohyb-a-zdrave-hubnuti/)
10. Každé ráno udělejte pár kroků, dřepů nebo speciálních a přitom jednoduchých kroutících cviků (například tyto: https://www.youtube.com/watch?v=kYv3r3jtbyA)

Alarmující čísla
Lidé, kteří prosedí denně více než patnáct hodin, mají větší pravděpodobnost, že zemřou dříve. Uvádí to studie Stevena Blaira z univerzity v Jižní Karolíně, která zkoumala v letech 1982 až 2003 celkem 7 744 lidí ve věku od 20 do 89 let. Z té dále vyplývá, že ti, kdo stráví sedacími činnostmi více než 23 hodin za týden, jsou o 64 % více ohroženi rizikem úmrtí na srdečně cévní onemocnění, než ti, kteří sedí “jen“ 11 hodin týdně. Každá hodina u televize strávená vsedě, zvyšuje o 18 % nárůst vzniku srdečně cévních onemocnění.

 Zdroj www.skaba.cz

Související články

Obezita dětí není jen o stravě aneb Desatero pro rodiče zdravých dětí

12.3.2015 00:01

Zdravotní rizika sedavého zaměstnání

2.12.2014 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Při práci na počítači mrkejte

23.9.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Tisíce lidí v ČR jsou závislí na sociálních sítích

11.3.2014 00:01

3 tipy na správné držení těla u školáků

2.10.2013 00:01

Roste nám generace dětí a mladých lidí na práškách?

5.6.2013 00:01

Ergonomie - prevence bolestí zad

3.6.2013 00:01

6 tipů, jak správně pracovat u počítače

26.4.2013 00:01

Gaučoví povaleči mají méně spermií

1.3.2013 00:01

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

27.12.2012 00:01

4 chyby, kterých se dopouštíme na našich zádech

20.4.2012 00:01

Sport u dětí dle věkových kategorií

30.1.2012 00:01

Životní styl moderního člověka

24.1.2011 00:00

Jak se vyhnout trombóze v letadle?

27.10.2010 00:00

Puberta a sebedestrukce

7.9.2010 00:00

Trápí Vás těžké, unavené nohy? Není až takový problém jim odlehčit.

19.7.2010 00:00

Uspořádání pracovní plochy u počítače je prevencí syndromu karpálního tunelu

5.5.2010 00:00

V zájmu zdraví je lepší sedat si v letadle na sedadlo u uličky

29.7.2009 00:00

Sezení je dobré často přerušovat vstáváním a protahováním

6.4.2009 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Pohybové aktivity dětí a strava

6.6.2008 00:00

Časté psaní SMS může vést k bolesti celév ruky i zad

8.4.2008 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Cvičení, jež má dětem srovnat záda

5.11.2007 00:00

Z dlouhého vysedávání u počítačů prý hrozí krevní sraženiny

13.4.2007 00:00

Sedět rovně není nejzdravější

12.12.2006 00:00

Děti mají nemoci dospělých

2.5.2006 00:00

Vysedávání u počítače vypíná zádové svaly a poškozuje je

31.8.2004 00:00

Syndrom turistické třídy

10.12.2003 00:00

Základní opatření pro práci u počítače

3.12.2003 00:00

Osvěžující zdřímnutí

4.6.2003 00:00

Jak předcházet bolestem v zádech

22.1.2002 00:00

Zdravotní problémy při práci s počítačem má většina lidí

25.9.2001 00:00

Suché oči trápí zejména lidi u počítačů

12.4.2001 00:00

Koncentraci ovlivňuje držení těla

6.4.2001 00:00

Sezení na míčích podporuje správné držení těla i koncentraci

14.3.2001 00:00

Více jak polovina populace sedí nesprávně

20.11.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Otroci obrazovek

10.4.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *